Hur få VIT snö, ej blå?
Hej!
Har en liten fråga nu. Har förgäves försökt pilla med alla möjliga inställningar med min Nikon D60a, men hur jag än försöker blir snön blåaktig när jag fotograferar utomhus… :/ Vilket är tråkigt.
Vad ska jag använda för inställningar nu i snövädret? Fotograferar mest natur/landskapsbilder och hästar i rörelse utomhus. Använder ett Tamron AF 70-300 mm objektiv.
Ha det bra!
/ Ronja
Ställ in vitbalansen korrekt istället för auto.
Bilderna som redan är tagna korrigeras lätt i photoshop/gimp genom att öka "gulheten" eller som man också kan säga, minska "blåheten" i bilden. Om resten av bilderna är i färg, vilket jag tvivlar på, kan du maska ut filtret.
Min fotoblogg och portfolio
Medarbetare på foto

Snön har vanligen en relativt blå ton när det är mycket himmelsljus, dvs klart väder, eftersom himlen till stor del belyser snötäcket som reflekterar diffust. Därför ska snön inte alltid vara vit, utan ofta ha en lite blåare ton. Om den är mer neutralt grå, kan den se smutsig ut på bilden.
Den normala inställningen när man tar snömotiv i klart väder är att ställa vitbalansen på solsken. Det ger ofta en blåaktig ton i snön, men i vissa vinklar kan den dra mer mot gult/neutralt, för att den reflekterar mer av det direkta ljuset från solen. En klar mildring av den blåaktiga tonen får man när man kompenserar för ljusheten, dvs ställer kompensering mot +1. Skuggade ytor blir alltid blå i klart väder, eftersom himmelsljuset dominerar där.
Om man verkligen vill ha snön neutralt "vit", dvs smutsgrå, kan man använda egen Vitbalans och balansera mot snön. Det ger en något gulare ton i bilden än normalt, och ger snön en neutralt grå färg, som blir vitare när man ställer kompensation till +1. (Om du mäter mot ett starkt solbelyst parti eller om bilden helt domineras av snö kan du behöva ställa mer kompensation, upp till +2. Chimpa med högdagervarning för att kolla att du inte ställer kompensationen för högt.)

Det finns tre sätt att lösa problemet. Som nämnts ovan, vitbalansen. Jag litar inte speciellt mycket på Nikons automatiska Vitbalans. På min D3:a var den direkt opålitlig och var den största anledningen till att jag avyttrade huset.
Fotograferar man i råformat kan man justera vitbalansen i efterhand. Ett bra program till detta är Raw Therapee.
Bättre optik kan göra susen. Linsernas ytbehandling (coating) är avgörande hur ljusets våglängder filtreras (reflekteras). Ett praktikexempel inom kikarvärlden är Meade/Bresser 10x50, även känd som Lidl-kikaren. Det är den mest prisvärda kikaren på marknaden och har en bra coating på linserna. Men när man dissikerar den finner man att prismorna inne i kikaren är obehandlade, vliket gör att just snö får en pissgul färg. Hade detta varit i kameravärlden hade den automatiska vitbalansen blivit grundlurad.
Sajtvärd för Foto
Sajtvärd för Fågelskådning
Förutom det som tidigare sagts, prova exponeringskompensationen
#5 Tycker att skärpan hamnat lite fel men annars kul vinkel där rabbiten kommer i blickfånget.
mvh Martin
#6 Okej:) Tack för tipset:) Inte lätt att fota djur alltid, speciellt inte när dem inte sitter still:P
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

#5 Vänligen kapa inte tråden. Skapa en ny istället.
Sajtvärd för Foto
#8 Vi pratar om att snön blir blå istället för vit, och det var det jag med pratade om, inte bilden i största allmänhet utan hur snön blev.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

#9 Mycket märkligt att du börjar inlägget med "Vad tycker ni om denna snöbilden?" tillsammans med din bild, utan att tillföra något i den tekniska diskussion som förs. Det ser jag som en trådkapning att få omdöme om sin bild.
Fortsatta diskussioner om inläggets lämplighet förs via pm, tack.
Sajtvärd för Foto