Foto iFokus

Foto

Etikettadobe-photoshop-lightroom-elements
Läst 2818 ggr
Catta-
0

Tavla i PS

Visste inte riktigt vart jag skulle skriva den här tråden.. Men iaf. Jag har tänkt rita en ganska stor tavla i PS som jag sedan tänkte beställa och hänga upp på väggen. Nu är frågan hur många pixlar stor min bakgrund ska vara i PS så att bilden sedan ser snygg ut utskriven i ca 90x60. Jag ser att det går att skriva in istället för pixlar cm m.m. Skriver jag bara in 90x60 cm där? eller räcker det med ett mindre mått?

Catrin

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

Inkanyezi
0

Det smidigaste är väl att välja 90x60 cm där om du vill ha tavlan i det formatet. Sedan får du ju också bestämma dig för hur många pixlar per centimeter eller annat mått som bilden ska ha, för att få måttet i pixlar.

För de flesta mindre bilder brukar man ha omkring 300 pixlar per tum, men till en så pass stor bild kan man ha betydligt färre. Det är pixelmåttet som avgör hur stor Upplösning bilden ska ha, och det beror mycket på hur bilden ser ut hur hög Upplösning man behöver. En bild med stora jämna fält klarar sig med färre pixlar per centimeter än en detaljerad bild med många sneda eller krökta linjer. Du får prova dig fram efter vad du tycker passar bäst.

Jag skulle gissa att ett minimum för att få en snygg bild ligger någonstans vid 6 megapixel, men du kan ha högre krav. 90 x 60 ser man ju i regel på från rätt långt håll.

nicro
0

Gå in på www.crimson.se så kan du se vilken Upplösning och hur många pixlar de anser att det behövs för att få ett bra resultat.