Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 2754 ggr
Limpan4all
0

Hur mycket dämpar olika skyddsfilter?

Jag har aldrig använt mina objektiv utan skyddsfilter (Canon protective lens, UV eller tidigare skylight 1A).

Men på senare tid så har jag funderat på hur mycket ljus dom dämpar bort egentligen?

Rör det sig om 1 eller 1/8 bländarsteg?

Det finns ingen som helst information på filterleverantörernas produktsidor, men att dom dämpar ljus är tämligen självklart, men hur mycket?

pellepiano
0

Varför inte bara testa själv? Det är väl bara att kolla ljusmätaren i kameran om den ändrar sig och hur mycket när du sätter på ett filter.

Inkanyezi
0

Det finns en ganska rejäl genomgång av UV-filter på http://www.lenstip.com/113.1-article-UV_filters_test.html.

Där redogörs också för filtrens transmission av synligt ljus. Idealiskt ska ju ett UV-filter ta bort all UV-strålning, men ingenting av det synliga ljuset. Sanningen ligger så klart någon helt annanstans, och de flesta filtren tar bort ett par procent av det synliga ljuset, vilket är helt försumbart vid fotografering.

Det som kanske är mer intressant är andra egenskaper, och där är det främst reflexerna som ställer till det. Vissa filter är faktiskt rejält dåliga, medan andra är betydligt bättre. Några av filtren som testades utmärker sig, och det är inte särskilt stor korrelation mellan pris och kvalité bland de testade filtren.

MartinO
0

Testet som Inkanyezi länkar till är nog det mest kompletta på nätet och är i vissa fall en riktig rysare.

Hur vi än vrider och vänder på det, så vill nog alla objektivtillverkare göra det bästa av sitt objektiv i förhållande till priset och kalkylerar inte med att man skall sätta ytterligare in glasbit för objektivet. Detta kan ge högst ovälkomna effekter som spikes och fokusproblem.

Personligen är jag direkt motståndare till UV-filter om man nu inte befinner sig i en miljö som kan skada objektivet såsom speedway och rally.

Sajtvärd för Foto

Sajtvärd för Fågelskådning