Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 3458 ggr
Arkan
0

Nikkor 50mm 1.8 fungerar inte?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en väldigt dum fråga på hjärtat.
Jag har fått hem en analog kamera från skolan då jag har fotoläxa. På denna analoga kamera sitter en Nikkor 50mm 1.8 lins och jag blev sugen på att testa det på min digitala Nikon. Men det funkar inte?När jag trycker ner slutaren stängs den inte och det står r02 på det stället som visar hur många bilder som jag kan ta.

Det är ett sånt objektiv som är på bilden (tror jag, det är i vilket fall identiskt på utseendet.) Kan det vara så att objektivet bara fungerar på analog? Det känns konstigt då jag vet några stycken som har ett exakt lika dant (till utseende) på digital.

Skulle vara snällt om någon vet hur jag ska göra för att få det att funka, är det något jag ska ändra i kameran? Jag har en Nikon D80 :)

MartinO
0

Det borde funka men objektivet måste stå på minsta bländare (största värdet). På modernare objektiv finns en spärrknapp, så man kan låsa bländarringen på minsta bländare.

Sajtvärd för Foto

Sajtvärd för Fågelskådning

Jojaton
0

Precis som MartinO säger måste du vrida bländarringen till den lägsta bländaren (tror det är 22) för att det ska funka :)

Johanna - Instagram

Arkan
0

AHHAAA, de va ju enkelt, nu kör jag vidare ^^

Tack!