Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 2693 ggr
Moalinn
0

Fotograferings tips?

Hej! Nu har jag så otroligt tråkigt och jag känner att min kamera inte har användts på ett tag, eller ja.. beror ju på lite hur man ser det.

så jag vill fotografera lite, men jag vet verkligen inte vad, har ni några tips?

Jag kan säga att jag har ett ljustält som jag kan stoppa in lite små grejjer i och fotografera, kan även gå ut fast det börjar bli mörkt nu, jag har katter också som är roliga att fotografera.

Så snälla, vill ha massor med tips!
jag har verkligen hur tråkigt som helst :p

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Jalking
0

En dag med dimma brukar få mig extra fotosugen. Allt ser mystiskt och annorlunda ut då. Några ensamma träd kan bli en hel vildmark.

Ida94
0

Kanske något fint som snön är med på som tex grenar blad?

Hoppas att det var till någon hjälp Glad

Jojaton
0

Försök hitta på lite kluriga teman som du kan fotografera :)

Johanna - Instagram

Lakrits
0

Eller om man bor näsra en stad kanske ta med staiv/beanbag och köra lite längre exponeringstider.

/Mattias

MartinO
0

Har man en eller flera externa blixtar är den mörka perioden lämplig för att träna ljussättning.

Snö och gråa dagar får mig att tänka i svartvitt, en fotograferingsform som lämpar sig vid denna årstid.

Sajtvärd för Foto

Sajtvärd för Fågelskådning

Moalinn
0

tack för alla tips!
Imorgon blir det att ut och fotografera och lite mer.. :)

Jag bor tyvärr inte nära någon stad direkt, och jag har ingen extern blixt heller ;/

Men svartvitt kan jag ju alltid leka lite med.

Säg ett tema som jag kan försöka fixa något roligt med! Rolig att fotografera utifrån teman tycker jag :)

Medarbetare på Djurfoto

pellepiano
0

Nåt som är roligt tycker jag, är sk Multiplicity-foton. Dvs, att man tex kan fota sig själv många gånger och ha i samma foto. Det krävs att du har ett redigeringsprogram dock, men är inte specielt svårt. tEt stativ behövs dock.

Här finns massa exempel ….

MULTIPLICITY

Moalinn
0

stativ hit och stativ hit.. jag önskar att jag hade ett stativ!
jag har ett enbensstativ, fungerar det? suck.. :p

Medarbetare på Djurfoto

Spectabile
0

#8 Man klarar sig väldigt långt utan stativ. Om du inte har fixat en bönpåse så tycker jag du ska göra det. Sy ihop en påse och fyll med ärtor/ris eller vad som finns till hands. Sen kan du lägga bönpåsen på  bord/stolar, kanske några böcker också för att få rätt höjd. Det är lätt att vinkla kameran som man vill med en bönpåse, funkar mycket bra Glad

Moalinn
0

saant!
jag hade en bönpåse en gång, men den är borta.
Men jag kanske kan göra någon i slöjden någon gång .. :P

nej, men jag ska se om jag kan fixa någogt som jag kan ställa kameran på, det borde inte vara så svårt :)

Medarbetare på Djurfoto

Jojaton
0

#10 sålänhe borde det funka att lägga lite ris/ärtor i en vanlig plastpåse (alltså 1,2,3 liters osv)

Inns massor av teman ju. Annika (annikasvenmarck.wordpress.com) har haft ett projekt med teman, kolla kategorin "theme 52". Jag har startat ett liknande, första bilden ska publiceras på söndag.

Johanna - Instagram

Moalinn
0

ja, kanske. ska se om vi har något utav det hemma :)

jag ska kolla, tack för tipset :)

Medarbetare på Djurfoto