Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 2738 ggr
Monday
0

Radiosändare till blixt

Är ute efter en radiosändare till blixten men känner att det inte riktigt är min area av expertis, jag är faktiskt rätt grön när det gäller blixt över huvud taget. Är på jakt efter en hyfsat billig och har spanat in denna, en Cactus V4. Är det något att hänga i julgranen eller är det bortkastade pengar? Finns det andra sändare som är bättre men ligger i samma prisklass - eller billigare?

http://www.regret-nothing.com

Noob
0

Jag har en sån, har inte använt den jättemycket men har nog tagit åtminstone några hundra bilder inomhus i olika miljöer och sen kanske ett 50 tal utomhus. Min uppfattning är att den fungerar bra med tanke på priset, hade lite problem med att den utlöste blixtarna utan anledning några gånger vid ett foto tillfälle (kan ha varit någon som använde en likadan för nära eller bara nån form av radiostörning).

Får slutaren med på bild på 1/250s men fungerar utan problem på 1/200s. Det har hänt nån gång att blixtarna inte löst ut men jag tror att det snarare berott på att jag tryckt av igen innan blixtarna hunnit ladda upp… Åtminstone har det aldrig varit ett irriterande problem. Räckvidden är klart tillräcklig inomhus, har stått åtminstone 15 meter från mottagaren utan problem. Utomhus har jag aldrig varit speciellt långt från mottgaren så osäker på räckvidd där.

Har använt den mot studioblixtar och mot Canon Speedlight 580EX2 med sändaren på en Canon 7D.

Med allt det där sagt så är det en ganska plastig sak (med en antenn som jag inte trodde skulle hålla en vecka :-) ) utan några extra funktioner överhuvudtaget som t.ex att kunna fjärrutlösa kameran med den eller styra blixt effekt/grupper etc…

Så kort sagt, för hobby bruk, absolut. Yrkesfoto, nja, lever kanske inte så länge men å andra sidan kan man köpa flera :-)

Är det extremt viktigt att den ALDRIG bommar, typ du har 4 minuter att ta några bilder som du tänker fakturera en årslön för så titta på pocketwizards istället :-)

pellepiano
0

Jag har kört Cactus också, för alla mina utomhusbilder, både första versionen och sen V4. Tycker det fungerar bra med tanke på priset.

Sen finns det uppstickare, som har längre räckvidd ( 100 meter ) och som kan användas baklänges så att säga och styra kameran.

Kolla recensioner här på Fotosidan YONGNUO

DSen finns oxå  PHOTIX

Monday
0

Tack! Glad

Jag är absolut inte på proffsnivå när det gäller att plåta med blixt så den kommer nog fungera bra. Ska ta och kika närmre på de andra två också!

http://www.regret-nothing.com