Objektiv till Nikon D3000
Hej!
Jag älskar att fota, speciellt djur - hästar, råttor och hundar - men också närbilder. Jag har en Nikon D3000 med originalobjektivet och tycker nu att det är dags att köpa ett nytt, bättre, objktiv.
Mitt problem är att jag inte är så duktig på det med objektiv och sånt.. Så jag undrar vilket objektiv ni skulle rekomendera, till ett rimligt pris?
Jag vill först och främst kunna fota djur i rörelse (hästar, råttor, hundar osv) och naturbilder, men ett plus är också macrobilder.
Tacksam för svar! 

Det finns en uppsjö gluggar som motsvarar ditt behov. En macroglugg som är mycket prisvärd är tamrons 90 f/2,8
Skall du fota innomhus är en ljusstark 35 - 50 mm glugg att rekommendera, finns f/1,4 som kostar skjortan eller nästan lika ljusstark f/1,8 till betydligt mer överkomligt pris. Om du väljer Nikon, Tamron, Sigma är av mindre vikt. De gör alla bra optik.
okej, men jag tänkte mer på objektiv. Jag fotar ju både inne och ute. :)

"One liner" är ett engelskt begrepp för det som kom upp i #2.
Helt uppenbart förstod du inte vad Geronim0 skrev. "Glugg" är fotografslang för objektiv, och han nämnde att det finns massor av objektiv som kan passa dig, och föreslog ett ljusstarkt normalobjektiv med fast brännvidd eller för närbilder ett makroobjektiv.
Det du ska tänka på till din kamera är att du behöver objektiv med inbyggd motor för autofokus. Det finns såna från flera tillverkare. I länkarna som jag har lagt in här ovanför har jag kryssat i Nikon och inbyggd AF-motor, så att de objektiv som visas där passar till din kamera.
Ahaa, jag är inte såå duktig på det här med foto ord!
Men passar den ljusstarka till utomhus och snabba rörelser?

Vilka egenskaper anser du att ett objektiv ska ha för att "passa utomhus och snabba rörelser"?
Jag misstänker att du inte är riktigt mogen för att utöka din utrustning ännu, då du inte är helt klar över vad det är som du kanske saknar. Du har frågat om ett "bättre" objektiv, men det du har är väldigt bra; "bättre" är inte en beskrivning av vad du önskar, utan en subjektiv värdering. För att man ska kunna ge dig något råd, måste du förklara vad du menar.
Precis vad är det som du saknar hos det som du har nu, och vad är det du tror skulle kunna bättra på oddsen till att skapa bilder så som du vill ha dem? På vilken punkt kommer det som du nu har till korta när du ska fotografera, och hur yttrar det sig?
Jag vill ha ett objektiv som kan ta bilder på håll. Och ute. när det är mörkt som nu utan att dom blir för mörka, men jag misstänker att det är blixt man måste ha då.

Nej, blixt funkar inte mot vintermörkret. Utomhus räcker den bara någon meter, och sedan blir det tvärmörkt.
Ute, när det är lite mörkare, kan man använda en ljusstark optik och få bättre bilder än vad kitobjektivet klarar, precis vad Geronim0 föreslog. Däremot att ta bilder "på håll" går betydligt sämre. Det skulle kunna funka med Olympus, där man kan få riktigt ljusstarka längre brännvidder, men gränsen för ljusstyrka på längre objektiv till din kamera är 2,8 och dom objektiven är dyra. Här är en lista på objektiv för att ta på håll och som passar till din kamera. Om du tittar på de som har hög ljusstyrka (2,8) så kostar de skjortan. Det är mycket bra objektiv, och tunga är de också, och de är vad som behövs för att kunna plåta det som du vill. Om du sänker dina krav lite och bara tar i bra ljus, kan det bli billigare.
okej då får jag sänka mina krav tills jag får mer erfarenhet och så :)