Reflexskärm
Jag har funderat på att önska mig en reflexskärm i julklapp, då jag vill komma igång med att fota porträtt. Men ny när jag var inne på cyberphoto så ser det ju väldigt svårt ut att välja!
Vad skulle ni rekommendera som första "färg"? Hur stor behöver man?
Mvh Fanny
Jag har bland annat denna: http://www.tvspelsweb.se/reflexskarm-56cm-p-1750.html Där får du både guld, silver, svart och vit då givetvis. Och vilken du använder beror ju på hur du vill ha det. Den i guld ger en varmare ton, silver ger lite kallare osv. som du kanske räknat ut? Men jag är väldigt nöjd med den när jag fotar porträtt. (Och jag är inget proffs)
Sitter tyvärr på ''fel dator'' annars hade jag kunnat slänga upp en bild. Hoppas jag gav dig något iaf :-)

Som färg tycker jag silver och vit räcker; endera en vit som kan användas som diffusor, eller en silver på ena sidan och vit på andra. Jag har mest användning för vit, ganska sällan speglande.
Jag skulle nog också rekommendera en med färgerna svart och vitt, det räcker nog bra för de flesta. Hur stor du behöver beror ju på vad för sorts porträtt du tar. Är det mycket närbilder där inte en så stor yta behöver lysas upp behöver du ingen stor, vill du använda den när du tar t.ex. helkroppsbilder behöver du en större. Ju större skärm, desto mer ljus kan reflekteras.
Jag har en 5i1 80cm samt en silver/vit 40cm, och beroende på årstid, väder, tid på dygnet använder jag alltid olika sidor. Silver och guld används främst.
Min rekommentation är att köpa en 5i1, då har man större valmöjlighet. Själv har jag storleken 80cm. 50cm tycker jag är väl litet, men det är en smaksak. tvspelsweb har mycket bra priser.
Tusen tack för alla bra svar, nu blev jag mkt klokare! =D Det blir nog en silver/guld eller den som #1 föreslog :]
Vid vilka tillfällen bör man välja den skärmen med grön och blå sida?