Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 3204 ggr
Mboop
0

Nikon D3000 + gammal blixt?

Hej , jag har en D3000 och undrar om en Speedlight SB-22 funkar på D3000?  den är från 80-talet eller något sånt , sen har jag oxå National PE-256 som är pappas gamla från hans gamla Nikon , vet någon om det skulle finnas en chans att de skulle funka?

Inkanyezi
0

Blixten ska funka, men antagligen utan TTL-automatik, så att du bara får full effekt och måste ställa bländaren manuellt efter avståndet.

Mboop
0

Ahh japp  , tänkte det , fick den och funka men kunde inte ta på nära avstånd för bilden blev helt vit, Tack!

Inkanyezi
0

Man kan ju vinkla reflektorn uppåt på den där blixten, så du borde ganska enkelt kunna använda den också på nära håll. Man kan använda papper som diffusor och reflektor, och man får prova sig fram till rätt exponering.

Mboop
0

Japp , mamma sa att man skulle borda kunna vinkla den på nåt vis , hon sa att jag skulle fråga pappa som kan , men han bor längre bort så kunde inte fråga just då. Själv är jag inte så bra på blixtar och sånt :)

Inkanyezi
0

Det är själva reflektorn man vrider; gavlarna rör sig inte, bara reflektorn. Den borde sitta så löst att du lätt kan vrida den uppåt.

Engelsk bruksanvisning kan hämtas på Diplodocs.

Blixten har ett ledtal på 25 för ISO 100 i meter, vilket svarar mot ungefär 35 för ISO 200. Man delar ledtalet med avståndet för att få bländaren man ska ställa in. Alltså bländare 16 på 2 m och bländare 11 på 3 m kan du ta som riktvärden om du använder den direkt med ISO 200.

Det finns en spridningslins av plast som kan skjutas fram när blixten är riktad uppåt, och som man sedan fäller ner, och då lyser den ut vidvinkelläget på zoomen med lägre ledtal; ungefär ett bländarsteg större bländare (lägre bländarvärde).

MartinO
0

Jag vill utfärda en varning!

Denna tråd kan tolkas som att det är ok att använda en gammal blixt på en modern kamera. det är inte alltid så. Äldre blixtar kan ha en alldeles för hög spänning och ödelägga elektroniken i den moderna kameran.

Sajtvärd för Foto

Sajtvärd för Fågelskådning

Inkanyezi
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Oj, jag missade att det fanns en blixt till förutom Nikonblixten. Jag kan inte säga något om den andra blixten, det är bäst att kolla vad den har för synkspänning. Äldre blixtar har ofta en spänning upp till 250 V på synken, vanligast mellan 100 och 200 V.

Canons och Nikons blixtar från åttiotalet och framåt har låg synkspänning (ca 5V) och Nikons kameror tål +250V. Det är en standard att ha pluspolen på mittkontakten/stiftet på elektronblixtar, och Nikon listar själva blixten SB22 som att den kan användas på D3000. Negativ spänning på mittkontakten kan skada kameran.

Men man måste alltid kolla upp det. Bilden visar sektionen i bruksanvisningen till Nikon D3000 om vilka blixtar (utöver de aktuella) som kan användas och hur det fungerar. För SB22 gäller alltså manuell inställning eller "non-TTL auto", men blixten har hjälp på baksidan för att få fram bländarvärdet. Den ändras automatiskt när man fäller för vidvinkelplattan.

Non-TTL auto står förhoppningsvis beskrivet i bruksanvisningen till blixten. Det går ut på att man använder en viss bländare och blixten portionerar ut ljuset själv till rätt exponering.