Fotografera utan sol
Är det bara jag som har tröttnat på att solen inte är framme när man väl vill gå ut och fotografera?
Eller får ni till bra bilder ändå?
Jag har inte fotograferat på länge nu pga att det inte är någon sol ute, jag vet verkligen inte hur jag ska göra för att få en bild att bli intressant utan sol. Jag tycker det är omöjligt, jag har inte en enda fin och bra bild på snö och sånt. det fungerar bara inte..
Men för er som kanske har några tips på vad man kan göra när solen inte är framme får gärna ge dom till mig :)
Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto
Här är det ju mycket snö, så det lilla ljus som finns reflekteras rätt bra. Ett tips är väl att använda reflexskärm eller en liten upplättningsblixt.
Men du får väl se till att gå ut när det väl är sol, då!
det är en hel del snö här med,
men någon reflexskärm har jag väl inte direkt?
Hehe,, vill veta när det va sol senast :p
Medarbetare på Djurfoto
Ja, jag har verkligen samma problem!
Bilderna blir långt ifrån så bra som dom skulle kunna bli med lite sol!
Då jag mest fotar hundar, så är ju ljuset typ A och O för att få till fina, skarpa bilder.. I mina ögon :)
Får väl trösta mig med en bild tagen för ett par veckor sen, då solen fortfarande behagade att hälsa på!
Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.
jaa,, jag fotograferar ju mycket hästar och katter så :)
fin bild du la upp!
Medarbetare på Djurfoto
Tack! :) Eftersom du fotar katter får jag väl bjussa på min Ben(galning) Tilda, som njuter i höstsolen!
har aldrig fotat en häst, då jag har lite smårädlsa för dom stora, men ack så vackra djuren!
katten på bilden är innekatt, så därför blir det balkong-bilder och det blir ju inte heller alltid bra.
supersöt kisse på bilden, som för övrigt va riktigt mysig :)
thihi okeej, alla har vi ju våra svagheter.
Tackar :)
Medarbetare på Djurfoto
Du kan ju göra en egen reflexskärm med vitt papper eller aliminiumfolie.
hur gör man det då ? :p
Medarbetare på Djurfoto
Det räcker med att bara hålla upp ett papper eller en bit folie och låta ljuset som finns reflektera på det. Om du vill ha lite mer stabilitet kan du tejpa fast det på t.ex. en kartongbit. Ju större bit papper eller folie du har, desto mer ljus kan du reflektera.
Just det.. det har jag gjort en annan gång.
men tyckte det inte blev speciellt jätte bra "/
Medarbetare på Djurfoto
De allra bästa bilderna får man när det är mulet. :) Förut föredrog jag också alltid sol. Men numera gillar jag mulet väder bättre. Man får inte lika skarpa skuggor då, utan de blir mjuka och fina.
T.ex så tog jag de här modellbilderna på figurer åt min systerson vid perfekt väder. ;) Riktigt mulet!
//Ylva-Li
|| Studio Li (foto) ||

Regn eller dimma är också tacksamt att fota i, särsklt dimma som suddar ut allt ovesäntligt och isolerar motivet.

regn och molnigt är otroligt jobbigt för mig, jag får inte till bra bilder alls.
Utan jag måste ha något som lyser upp det hela .
Medarbetare på Djurfoto
Vad är det du tycker blir dåligt när du fotograferar utan sol? Blir bilderna suddiga, mörka?
I sådana fall behöver du nog lära dig fotografins grunder ordentligt, alltså förhållandet mellan ISO, slutartid och bländare. När du kan det kan du fota med manuellt läge och således få mer kontroll över dina bilder.
Deet är väl inget som blir fel, utan det är mer jag.. jag tycker mina bilder är tillräckligt dåliga så utan sol blir dom bara värre.
som den bilden jag postade i första inlägget.. där är det ju inte med någon sol, och det är väl inte någon direkt jätte fel på den bilden?
bara det att jag tycker inte att mina bilder blir intressanta utan sol, eller något som lyser upp det hela.
Medarbetare på Djurfoto
precis det jag menar, det är nog mer jag som inte tycker att mina bilder blir som dom borde bli egentligen, ja.. ni fattar, hoppas jag.
Jag fotar inte i RAW, jag har inte en aning om hur jag ska gå till väga eller något så det känns lika bra att jag håller mig till jpeg :)
Medarbetare på Djurfoto
Att börja fota i RAW-format låter som en bra lösning. Du kan då efterbehandla på ett helt annat sätt. Program du kan redigera dina RAW-bilder i är bland annat RawTherapee och UFRaw (plug-in till GIMP, men går att ladda ned som ett eget program också). Dessa två är gratis. Det finns säkert många fler bra gratisalternativ, men det var dessa jag kom på på rak arm.