Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 3641 ggr
agnis
0

Samsung NX10

Jag gick för att köpa en Canon 500 D och kom hem med en Samsung NX10 och det var kärlek vid 1:a ögonkastet ENBART nästan för DESIGNEN Lätt att hålla i lätta menyknappar ………. detta är min första system kamera

(förutom en Pentax från 70-talet då man tog svart vita bilder och stog i mörkrum )

Alltså jag får börja om från början när det gäller det tekniska kunnandet…. gjorde jag ett felval????

Denna kameran kändes inte plastig förutom objektivet

Det finns objektiv att köpa till…..

Min Samsung ligger så gott i handen

Har en Canon Ixus 870 IS som jag är mycket nöjd med Men vill utvekla mitt fotograferande….

Mina bilder är oftast rese eller trädgård nära,  blommor

och bin" dokumenterar " byggprojekt hemma

Min keramik  Saltbränningskurs osv

Blott tama fåglar har en längtan vilda flyger

Geronim0
0

Grattis Glad

Du har gjort helt rätt som gått på känslan. Som sagts så många ggr. förr så finns inga dåliga systemkameror, det finns kameror med olika egenskaper och ergonomi och det gäller att hitta den som passar en själv bäst inom det prissegment man väljer sin kamera ur.
Det har du uppenbarligen gjort, stort grattis igen.

Många hade mer eller mindre per automatik gått på de två stora drakarna, "CaNikon" och missat att det faktiskt finns prisvärda alternativ.

Lycka till med nya kameran, vi ser fram emot dina bilder!

Inkanyezi
0

Lite konstig fråga att ställa på ett fotoforum, med tanke på att de allra flesta har valt någonting annat. Vad kan man misstänka att den som våndades över att välja mellan Canon och Nikon ska anse om den okända Samsung?

Jag har tittat på den kameran, och jag har i stort sett samma uppfattning. Det är kärlek vid första ögonkastet, om man alls gillar den. Den har inte den klumpiga "proffskänslan" hos mer namnkunniga konkurrenter, men den har en alldeles utmärkt ergonomi, särskilt för den som har små händer. Det enda som jag skulle sakna hos den kameran är utfällbar bildskärm, men det är å andra sidan därför den har kunnat bli så slimmad.

Och det finns en del att säga om den bildskärmen. Det är den bästa skärm som jag hittills har sett för att komponera bilden när det är ljust runtomkring. Till skillnad från de flesta andra bildskärmar är det en aktiv bildskärm; varje enskild pixel i skärmen lyser med sitt eget ljus, en samling pyttesmå lysdioder, där andra har en bakgrundsbelyst skärm där pixlarna dämpar ljuset.

Kameran är ingalunda "bäst i klassen", vilket man kan se på DxOMark, där sensorn placeras som bättre än Panasonics i G1, men inte lika bra som i Sony a33. Och varför jag valde att jämföra med just de två? - därför att de är i grunden liknande; spegellösa systemkameror. Det betyder så klart inte att den skulle vara dålig. Jag har själv en Panasonic Lumix G1, som jag är ganska nöjd med; anmärkningarna jag har på den gäller inte kvalitén på bilderna utan ett par fel i kamerans firmware, som borde vara lätt att fixa. Skälen till mitt val liknar säkert dina, men jag köpte min innan NX10 fanns. Det var framför allt de väl utlagda funktionerna och den fina sökaren som gjorde att jag valde min kamera, och de egenskaperna har NX10 också.

Och det är värt att tänka på om det skulle finnas något som du ogillar hos din kamera, att alla kameror, utan undantag, har en eller annan vårta i sin konstruktion eller upplägget av ergonomin. Om du hittar något som är mindre bra hos kameran, så skulle du, vad det än är, hitta någonting lika dumt i vilken annan kamera som helst; ingen av dem är perfekt.

Min uppfattning är att du inte har gjort galet. Kameran är mycket väl lämpad till det som du ska använda den till, och den har förutsättningar att ge mycket skarpa och färgriktiga bilder. Fler objektiv tror jag inte att du behöver för motivomrädet du beskriver, men ett bra stativ är inte fel, särskilt när du ska plåta keramiken. Digitalkameran klarar att ta bilder med fin färg också då man måste använda långa slutartider, men kameran måste så klart sitta på ett stadigt stativ då.

agnis
0

Åh TACK så hemskt mycket för utförligt positvt svarGladDet är underbart med detta forum i Fokus  och vilken fantastisk kunskapsbank Jag ser framemot att lära mer och diskutera en och annan bild…..återkommer

Blott tama fåglar har en längtan vilda flyger