Dåligt fokus
Hej!
Jag har nyligen köpt ett Canon 70-200 f.4 IS till min Canon EOS 1000D. Jag köpte det mycket därför att jag läst att det är ett av de skarpaste objektiven i samma prisklass.
Men jag märker att mina bilder ofta inte blir lika skarpa. Ibland när jag fotar en porträttbild på t.ex. en häst och objektet står still så kan bilden bli oskarp, precis som om fokus har hamnat fel. Andra gånger när hästen är i rörelse så blir bilderna knivskarpa. Skärpan varierar alltså väldigt mycket även fast jag inte tycker att jag gör något fel.
Vad tror ni? Är det mig det är fel på eller är det objektivet? Jag har frågat Canon och de sa att jag skulle gå till en "verkstad" och justera och kalibrera om det, jag har aldrig hört talas om det så jag vet inte?? Vad tror ni?
Tacksam för alla svar!
Hälsningar Hanna :)

Vad har du för slutartid när det blir oskrpt? Har du prövat med stativ och kollat om det också blir oskarpt ?
Detta för att utesluta skakningsoskärpa. Det är svårt att hålla ett objektiv still om man zoomat in rejält. Om du kört på 200mm behöver du ca 1/350 minst för att kunna utesluta att kameran rört sig lite under exponeringen.
Kan du visa en bild? Ibland kan man se om det är oskarpt generellt eller rörelseoskärpa.
Med Tank e på ditt objektivs lägsat bländare kan det mycket väl vara för lång slutartid du använt.
Jag har fått intryck av att det är relativt vanligt att objektiv behöver kalibreras, så Canon-rådet verkar vettigt. Jag har skickat Sigma-objektiv på kalibrering och nu ligger fokus rätt. Att få rätt fokus blir ju ännu mer kritiskt med riktigt stor bländare, så jag vet inte om om det är kritiskt på f4. Hur som helst kan du prova att göra ett fokustest, se http://focustestchart.com/. Med fokustestet ser du om objektivet/kameran fokuserar rätt. Lycka till 

Till en del beror den "dåliga skärpan" på överexponering. Jag vet inte varför de har blivit överexponerade, men en kompensering mot minus borde ge bättre skärpeintryck, bland annat för att det gula i jackan eller sadeltäckets vita hamnar inom exponeringsomfånget i alla kanalerna. Den första bilden förefaller ha fått rätt inställning, medan skärpan verkar ligga för nära i den andra. Men kameror är luriga; den kanske ställde in på gräset.
När man tittar på bildens toner, syns det på histogrammet, som har en topp till höger, att det finns urtvättade vita toner, och histogrammet går inte riktigt ut åt vänster, så att när man mäter en skuggad mörk del, så ligger tonen kring 7-8 där den borde vara 0. Och det gula i jackan har också klippt, så att det inte kan mättas.
Om man ändrar kurvan en aning och klipper den i vänstra änden till helsvart, så blir skärpeintrycket bättre, även om det inte blir helt bra. Svagheten är exponeringen i högre grad än skärpeinställningen.
Jag ser på Exif att bilderna är exponerade på 1/4000 sekund, bländare 4 och ISO 800. För de här motiven kan du klara dig med mindre ISO, längre tid och mindre bländaröppning. Stillastående häst med 70 mm brännvidd behöver inte mer än 1/250 sekund, och du kan gott blända ner till 8 eller 11 i fullt solsken. Om du kör efter "Sunny 16" ska du inte exponera mer än 1/400 sekund och bländare 11 med ISO 200. De här bilderna är alltså i solsken exponerade på 1/4000 bländare 4 och ISO 800. helt onödigt kort slutartid och onödigt stor bländare och onödigt högt ISO. Med ISO 800 blir det bländare 8 vid 1/4000 sekund och bilderna är alltså omkring två steg överexponerade, och därmed tappar de teckning i högdagrarna, vilket sänker skärpeintrycket.
Varför din kamera överexponerar vet jag inte, men eventuellt kan man fixa det genom att ställa in kompensering.
#5 Jag ska prova och göra fokus-testet. Tack för tipset!
#6 Okej, det hade jag inte ens tänkt på att det kunde bero på överexponering. När jag kollar på resten av bilderna så känns det som om det är mer troligt att det beror på det du säger än att det är fel på fokusen. Tack!