Sony lanserar H7 och H9
2 ganska intresanta kameror, prissatta till 400 resp 480 dollar.
15x zoom med start från 31mm.
Bildkvaliteten är den intressantaste saken att veta, och då får vi vänta någon månad på de första testerna. 8MP på en 1/2,5" sensor kan vara dumt gjort. Filmfunktionen är kanske inte den roligaste, men kameran i övrigt har många intresanta finesser och vertikalt vridbar LCD.

tack för länken :-)
Den här kameran är den näst hetaste i klassen efter Olympus SP 550. Den har många fina egenskaper och är mycket kamera för pengarna.
Lite synd att Sony inte lagt krut på videofunktionen. Som kameraintresserad faller det naturligt att man även gillar filmning, men föredrar att ha båda i samma kamera än att ha separat foto och filmkamera.
Så här följer en titt på Sony´s filmfunktion när det gäller tidigare modell H5/H2 avseende positivt och negativt:
+små filer, kan spela in långa videon
+kan använda optiska zoomen
+den nya H9 erbjuder nightshot.
+bildstabiliserad
-Mycket komprimeringartefakter ffa i vidvinkel, bättre kvalitet i tele
-Jag är osäker på om kameran ställer upp ISO-värdet vid svag belysning. Vet att modellerna P200 och W30 inte gör det. Hellre att kameran fångar upp ljuset med en del brus som hos Canon än att få mörka videon dä man inte ser något. Om H2 eller H5 gör det vet jag inte så den som har en sådan får gärna svara.
H9 erbjuder visserligen nightshot men det måste ju kosta färginformation åtminstone.
-Dålig resolution, endast 640x480, gäller även H9. En 1024x768 ger 2,6x högre resolution och 2,6x skarpare bild med mindre artefakter när man visar upp på TV-skärm.
Så H9 erbjuder filmfunktion, och nightshot låter spännande men om ovanstående mini analys är korrekt är filmfunktionen inte i klass med Canon S3IS och dess okända uppföljare, och inte i klass med Fujifilm som gör brusfria och fina videon i svagt ljus.
Men bortser vi från filmfunktionen så kan detta vara en superb digitalkamera, förutsatt att brusreduceringen inte är överagressiv vid låga ISO tal. Sony är i många avseenden bättre än Canon och denna kamera lär jag hålla skarpa ögon på.

Fast Sony har tråkiga minnen som kostar en hel del, jag hade velat haft CF på alla nya Kameror eller SD.
Sant, tänkte nämna det på minuslistan men det glömdes bort.
Föregångaren till denna kamera, H5 hade en blixt räckvidd på över 9m på ISO 125 och 16m på ISO 1000. Den nya H9 modellen skall ha ännu kraftigare blixt, typ 10m.
Det motsvarar ju en extern blixts styrka. En extern blixt i sig kostar ju 1000-1500kr om man inte lyckas få tag på en billig begagnad.