Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 3987 ggr
[gingerfreak]
0

Nikon D3100, D5000 elr D90?

Jag ska köpa en systemkamera, och jag har fastnat för dom här tre kamerorna: Nikon D5000, Nikon D3100 och Nikon D90.

Min fråga är, vilken av dom här tre kamerorna är bäst? Jag har kollat på  D5000 ganska länge, när D3100 kom. Jag skulle inte köpa Nikon D3000, ville ha en bättre. Jag vill framför allt ta bra bilder på sport, landskap, personer, blommor mm.

Deklol
0

Av dom kamerorna är väl D90:n den med flest fördelar. Dock får man mycket kamera för pengarna när man köper en D3100 idag.

Ska man köpa en D90 kan man lika gärna spara lite till och dra till med en D7000, sålänge man inte hittar en begagnad och billig D90.

D5000 är ingen kamera jag skulle rekommendera någon att köpa i dagsläget, inte ny iallafall.

[gingerfreak]
0

Okej, men jag tror förresten inte att jag ska köpa en d90. Skulle du rekomendera Nikon d3100? Eller är den ungefär som d3000?

fannyissa
0

Jag skulle starkt rekommendera d3100! :) Min kompis har den och det blir riktigt fina färger + kvalité!
Den skiljer sig lite från d3000, eftersom d3000 inte har filmfunktion med det har d3100 Glad

[gingerfreak]
0

ja, jag tror att jag ska ta d3100, tack för hjälpen! :D

Sophie&Segra
0

förlåt om jag stör tråden lite.. måste bara fråga #1 :

varför rekomenderar du inte D5000?

Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.

Deklol
0

D5000 har många brister jämtemot den i prisklass nästan identiska D90:n. Bl a kan inte pop-up blixten agera master och styra andra blixtar och den har heller inte AF-motor i huset vilket begränsar urvalet av objektiv om man vill ha autofokus. En mycket prisvärd (den mest prisvärda?) glugg som då går till spillo är Nikkor AF 50mm 1.8

Visste den har vinklingsbar LCD-skärm, och jag kan medge att det är inget jag hade tackat nej till med min D90. Men jag skulle aldrig någonsin få för mig att varken byta eller köpa en D5000 i dagsläget.

Sophie&Segra
0

Okej :) Då är jag med!

Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.

MonisN
0

Moderator edit: Flyttade tråden till mer passande grupp. /MonisN

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.