Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1784 ggr
Frejzan
0

Canon G10

Jag undrar med er erfarnare fotografer: Hur länge kan man använda en kamera innan man byter. Tycker min Canon G10 börjar få lite sämre skärpa på bilderna. Jag har knäppt ca 7500 kort med den.

Kan man isf byta tex lins eller minneskort för att få tillbaka skärpan, eller är det att köpa ny kamera?

Detta kort på min hund har jag väntat på att få i flera år, men är alltid ute i sista sekunden så hoppet är klart… Hon är som en gasell ibland Glad

[Woozy]
0

Minneskort har inget med skärpan att göra.

Kolla så att det inte är skit på linsen. En teori kan var att kondens kommit in i objektivet. Prova att fota med så högt F-värde som möjligt mot ljus bakgrund. Är det oskarpt då med? Lägg kameran på ett bord och fota. Blir det oskarpt då med?

Hög slutartid brukar ju oftast ge Oskarpa bilder?, speciellt i mörker och ostadig hand.

Antar du provat fota och jämföra bilder tagna utomhus vid bra ljus.

Mera än så här kan inte jag komma på. Hoppas du får hjälp av de som kan.

Inkanyezi
0

Jag antar att du tänkte visa en bild, men att den inte kom med, men du skriver om hopp, och det är precis det som alla kompaktkameror är sämst på. Inte skärpan, för det går att få skarpt, men ögonblicket när bilden tas. Det är alltid fördröjning från att man trycker ner knappen till att bilden tas, och under den tiden kan mycket hända när man har någonting så lättrörligt som en hund framför linsen. Om du till exempel vill ta en bild när hunden hoppar, så kan hunden ha rört sig så långt mellan att kameran ställde skärpan till att bilden tas, så att skärpan inte alls hamnar på hunden. I sådana lägen kan det funka bättre att ställa skärpan manuellt.

Överhuvudtaget är manuellt det som ger snabbast respons på G10, men det är ändå en liten fördröjning, så man måste gissa sig till en lagom framförhållning när man vill ta bilder av sånt som hopp. Det är egentligen bara systemkameror som löser ut direkt när man trycker.

När det gäller din ursprungsfråga, så ska det inte bli sämre skärpa med tiden, men det kan ju vara fel på din kamera. Den går i så fall att laga, men det är ganska dyrt. Om det är något med lins och skärpeinställning, så får du räkna med att det kan kosta uppemot hälften så mycket som att köpa en ny kamera. Du kan testa om kameran ställer in skärpan fel, genom att ta bilder under mer kontrollerade förhållanden; kolla var den gröna rutan visar att skärpan ska ligga och se till att kameran är stilla när bilden tas. Om kameran ställer skärpan fel lär man ju inte kunna få en enda skarp bild.

Frejzan
0

Tack för tipsen.

Jag har hört någon gång att man brukar byta kamera efter x antal kort eftersom kameran slits, men antar att det är mycket fler foton än jag har hunnit tagit än. Kan ju även vara ett försäljningsargument till att sälja fler kameror.

Tycker att korten blev klarare o skarpare förut, därför jag undrade. Jag använder speciell rengöringsvätska tillsammans med "papperslappar" som jag köpt hos en fotohandlare, när jag rengör linsen.

När jag fotar brukar jag så gott som alltid - undantag finns - använda auto. Men jag ska testa som du skriver Woozy, men inte i dag för jag hinner inte innan jag åker till jobbet.

[Woozy]
0

Lycka till med fotandet. Glad

Frejzan
0

Tack