CANONS 18-55mm

Vem klagar?

#2 Har läst massa recensioner osv om detta och väldigt många säger att det inte alls är värt att köpa och att det inte är det minsta bra..
Fast visst finns det väll dom som håller med mig om att det faktiskt funkar helt okej :)

Inget fel på bildkvallan med den gluggen, vem har sagt det?
Iofs ser första bilden ut som du har smetat vaselin i mitten av frontlinsen men det kan man knappast lasta gluggen för. 

#4 Antar att det är att bladet är väldigt nära linsen, hade på 18mm så lite vidvinkel blev det, bladet är längre ifrån på bilden än vad det var när jag fotade den (;
Det objektivet är det inget fel på. Det finns sämre kitobjektiv, t ex 18-135. Visserligen kan du inte zooma så långt, men det har ju inget med kvalitén att göra. Jag har faktiskt inte sett någon som klagat, fast å andra sidan finns det alltid människor som klagar på saker, så det finns säkert någon!

har tänkt köpa en canon 550d med 18/135 objektiv, för alla säger ju att kit objektivet är så dåligt, kanske man ska tänka om och köpa med kitobjektivet samt 55/200 objektivet istället, tar gärna emot synpunkter på vad man ska välja ska handla på fotomässan i helgen

Det har förekommit emellanåt också på det här forumet att folk säger "dålig zoom" när de menar att objektivet inte kan zoomas till särskilt lång brännvidd. De flesta som fäller omdömen om såna saker har inte jättestor erfarenhet av olika sorters kameror eller objektiv, och det är mycket vanligt att man ser ett större omfång på ett zoomobjektiv som "bättre".
Om man i stället ser till bildkvalitén, så har alla zoomar en del svagheter, men de kan vara mer eller mindre uttalade. Det är vanligt att objektivet har mer kromatisk aberration och bildförvrängning, särskilt i den korta änden, när omfånget är stort. Därför får man leva med vissa svagheter när det gäller bildkvalité vilken zoom man än har, och mer av dem när man väljer en zoom som är mycket lång. Canons kitobjektiv hör till de bästa, det har en fin egenskap som jag uppskattar mycket, att oskärpan i bakgrunden tecknas ganska mjukt (bra boké).
Till det mesta som fotograferas duger ett sånt objektiv mycket bra, men för en del mer speciella ändamål kan man behöva något annat, till exempel om man vill ta porträtt med rejält utsuddad bakgrund, eller om man vill ta extrema närbilder av små saker, eller om man vill fotografera fåglar, som man inte kan komma tillräckligt nära med så kort brännvidd. Det finns objektiv som passar till andra saker, där kitobjektivet inte räcker till, men för det mesta är det en bra kompromiss när det gäller brännviddsomfång, ljusstyrka och näravstånd.
Men visst kan du välja ett annat objektiv i stället för 18-55 om du vet att det inte kommer att räcka till för just det som du vill fotografera. Det finns objektiv som är ganska hyggliga och som går från vidvinkel 18 mm ända upp till ganska långt tele på 200 mm. Om du tycker att det skulle passa dig bättre, så kan du ju köpa ett sånt med kameran, eller ett 18-135, som är lite mer moderat. En del av vitsen med en systemkamera är ju att man kan välja vilket objektiv man ska ha.

tack för dom upplysningarna, fotoar ju en hel del ute i naturen och vill ju komma dom vilda djuren så nära som möjligt så man kanske ska satsa på kit objektiven 18/55 och 55/200 blir ju samma kostnad som att köpa kameran med ett 18/135.
när man sen blivit varmare ikläderna kan man ju utöka antalet objektiv
, är ju fördelen med en systemare
Nu har jag ingen erfarenhet av 55-200, men det låter som en bra lösning brännviddsmässigt att köpa 18-55 och 18-200 om du är mycket i naturen. Där har du mer nytta av 200 än 135. Jag har även sett fantastisk bilder med Canons 70-300 ifall du vill komma ännu närmare. Jag har inte kollat upp priserna, men det kan vara värt att titta på det. 18-135 har ingen jättefin bokhé men är ett hyffsat bra allround objektiv. Handlar du på mässan kan du förhoppningsvis förhandla dig till ett bra paketpris. Jämför de olika försäljarna mot varandra och var tuff i din förhandling. Det kan löna sig!