Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 1632 ggr
[Sillen-91]
0

Gamla optik till D90

Halloj alla glada, satt på blocket och hittade ett par gamla optik. http://www.blocket.se/uppsala/4_objektiv_30313998.htm?ca=10&w=3

Och undrar nu ifall någon av dem skulle passa till min kära D90. Skulle vara roligt med lite gamla gluggar också.

Berätta gärna lite mer om de optiken på sidan och för och nackdelar med äldre optik.

Hälsningar Cecilia

Geronim0
0

Om det är nikonfattning passar dom. Du får dock ingen AF eller exponeringsautomatik.

Inkanyezi
0

Jag gissar att de inte har Nikonfattning. Det finns ett ganska speciellt objektiv bland de där, som har fått ett ganska bra pris. Det står fel i annonsen, det är ett 400 mm Noflexar; ett objektiv som först gjordes till Leica med spegelhus. Längst bak sitter då en förlängningsring när den är anpassad till någon annan kamera, och den kan anpassas till alla kameror. Den har snabbfokusering med pistolgrepp och min gissning om fattningen är att det är gänga M42.

Enkelt svar är att inget av dem passar direkt på din Nikon. Noflexaren kan anpassas och det är ett ganska bra objektiv och helt klart värt både vad det kostar och vad det kan kosta att anpassa det till din kamera, om du har användning för ett 400 mm med manuell bländare och fokusering.

Geronim0
0

Novoflexen på sin tid höjdes till skyarna för sin skärpa och snabbhet. Minns att Tidningen foto hade testat den med toppbetyg och hade flera reportage och intervjuver med fotografer som använde den.

[Sillen-91]
0

Så ni tycker att jag ska slå till på 400? :D

Geronim0
0

Kolla först upp om det går att få tag i en adapter så det passar din kamera. Allt vad automatik heter kan du glömma, men är det inget problem så har du en både snabbfokuserad och skarp glugg.