Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1541 ggr
[gingerfreak]
0

Vilken kamera?

Jag ska köpa min första egna systemkamera, men jag vet inte om jag ska välja canon eos 500d eller nikon 5000d. Jag har fotat med min kompis pappas systemkamera ganska länge nu och skulle vilja ha en egen som jag kan ta skarpa bilder på lite allt möjligt; djur, blommor, natur, hästar, ridning mm.

Vilken kamera ska jag välja? Tacksam för svar!

Inkanyezi
0

Din fråga är en som går ungefär tretton på dussinet, och det finns inte något enkelt och bra svar. Ingen annan kan avgöra vad som passar dig bäst.

Naturligtvis kan det vara intressant att veta vad som har fått dig att skära ner alla hundratals alternativ till just de här två; det skulle kunna ge någon ledning, även om det ändå är du själv som måste ta beslutet. Det finns många små och också större skillnader mellan de här kamerorna, och det finns skillnader som kan vara avgörande, beroende på hur man tänker använda den. Jag har så klart ingen aning om vilka kriterier som gjorde att du stannade just för de här två.

Om man ser till bildkvalité, så har Nikon D5000 en nyare sensor som är klart bättre än den i Canon EOS 500D. Skillnaden är ganska stor, och för en del av oss kan den skillnaden vara helt avgörande för valet. Om priset spelar in, kan man få en lika bra sensor i en kamera av annat märke, om man inte hänger upp sig på vilket märke kameran har. Pentax K-x har till exempel samma sensor som Nikon D5000, till ett lägre pris. Här finns en jämförelse mellan 500D, D5000 och Kx när det gäller sensorn.

Det finns så klart andra saker som kan vara mer eller mindre viktiga för olika personer, som om man kan använda bildskärmen i olika lägen eller hur menyer och knappar är utlagda på kameran och hur de används. Jag tycker att ergonomin hos Nikon är något bättre i vissa avseenden, men för andra kan det vara oväsentligt.

Om man tar kameran med kitobjektivet, så är Canons kitobjektiv i mina ögon bättre, eftersom det har en mjuk och fin boké, medan Nikons vanliga 18-55 har ganska risig boké. Det kan vara ett skäl till att välja ett annat objektiv om man tar en Nikon. Men själva vitsen med en systemkamera är ju till en del just att man kan välja vilket objektiv man ska ha. Det finns bra objektiv till alla.

Men som sagt: välja får du göra själv.