Antal exponeringar - kompaktkamera?
Vad har ni för erfarenheter kring antal exponeringar kring en kompaktkamera?
Jag har en Sony wx1:a och har än så länge bara tagit 1717 bilder.
Ingen av mina kompaktkameror har fallit på att jag tagit för många kort med dem, och då har jag med den senaste (Canon Powershot S3 IS) använt den under 4 år och även en hel del seriebildstagning. Ingen aning om hur många foton det rör sig om - men väldigt många.
Jag tror generellt sett inte att folk behöver oroa sig för antalet exponeringar.
mvh Martin
Okej. Jag har ju läst om systemkameror om deras livskvalité.
#2 Vad menar du då?
mvh Martin
Läste om en som hade en Nikon på 50 000 exponeringar och som började bli dålig eller vad jag skall säga. Nån gräns måste det väl finnas?
Klart att det finns en gräns för hur många exponeringar en kamera klarar, det är ju trots allt mekanik.
50.000 exponeringar tror jag att de flesta systemkameror skall klara, sen går det ju faktiskt att byta slutare så man behöver inte köpa en ny kamera.
Är 50.000 bilder lite eller mycket? Allt beror såklart på. Jag tror dock det är ganska mycket.
Du kan ta 100 bilder dagligen (dvs i princip en bild / kvart dygnet runt) i 500 dagar. Det är alltså knappt 1½ år. Ändrar man det till att man "bara" tar en bild per halvtimme dygnet runt, så pratar vi alltså lite mindre än 3 år innan vi är uppe i 50.000 exponeringar. Jag tror att de flesta av oss fotograferar betydligt mindre än så.
mvh Martin
Okej. Var bara nyfiken. 

Det skiljer mycket på en systemkamera och kompaktkamera. Systemkameran fäller upp spegeln och det är här man anger det mekaniska slitaget i antal exponeringar. Det skiljer mycket mellan konsumentkameror och proffskameror i antalet exponeringar.
En sak man aldrig talar om är elektronikens livslängd. Jag tror att det är större risk att den falerar än det rent mekaniska om man nu inte leker kulspruta med kameran i tid och otid.
Sajtvärd för Foto
Sajtvärd för Fågelskådning
Tror det ska mkt till att en bättre kompaktkamera kraschar. Möjligtvis att analoga zoomen kanske pajjar efter ett tag om den används mkt och det är dammigt/skititgt i kameran.
Har aldrig hört eller läst att nån kört slut på en kompaktare. Så de är nog slittåliga de små rackarna. 
Hihi det kanske dom är. Har inte haft någon kamera så länge så jag vet inte. 
Det är ett konstruktionsfel i min kameramodell. Objektivet(?) skuggar blixten så den lämnar ett svart hörn på bilderna. Det gör att jag alltid måste zooma ut en liten bit för att slippa denna skugga om jag använder blixt och jag vill använda blixt för det mesta.