Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 1744 ggr
nikonist
0

Tips hur förverkliga tema?

Tjena tjena, någon som har tips på hur jag kan förverkliga temat "svenskan i Finland/"svenskheten i Finland" eller nåt ditåt? Minns inte ordagrant hur uppgiften lydde. Det är inte så jättelänge till deadlinen och jag bor på internat i en by så material är inte så lätt att införskaffa sig… Vore super tacksam för tips! Har verkligen idétorka nu…

Visste inte i vilken grupp detta hörde hemma så jag slängde in det i "Övrigt"…

Ha det gött!
/ Ronja

Inkanyezi
0

Jag har bara ett litet tips. Det finns ju många bottnar i svenska som språk och svenskhet, och en del av dem kontrasterar mot vatusvenskan, och det som jag tänker mig kan passa bildmässigt där är en bild i en park, där man ser den lilla skylten att gräsmattan inte får beträdas. Det uttrycks såvitt jag förstår inte på samma sätt i Finland som i Sverige, och där har du åtminstone en bild, om du kan hitta en sån skylt med båda texterna, den svenska och den finska. Det kan så klart vara lite svårare om du bor på en mindre ort; den syns mest i de större städerna där båda språken är vanliga. En annan variant på temat är gatuskyltar och vägskyltar.

pellepiano
0

Jag skulle göra det med flaggor. Antingen en svensklite flagga instoppad i en finsk, eller en "pappfigur" i svenska flaggan ståendes på en fisnk flagga. Fast det är förståss mer ett Photoshopjobb.

Moctezuma
0

Det klassiska med segelbåt, sommarstuga och pengaah? =D

Eller kanske just någon skylt med både finsk och svensk text…? Eller en finskspråkig skolelev som läser i sin svenskabok?