Canon g12 - batteritid?
Har funderat på en Canon powershot G12, men är lite skeptisk till att dte inte är vanliga AA-batterier. Undrar hur länge batteriet som medföljer räcker?
Batteriets kapacitet cirka 370 bilder och cirka 420 min uppspelning, uppger Canon.
Om aftonen får den late brått🙂
"Kärleken är blind…❤️….men synen återfås genom äktenskap"

Batteriet laddas ju om när det är slut, och livslängden kan bli ungefär tre år på ett sådant batteri. Hur många bilder man kan ta beror mycket på hur man använder kameran. Om man ofta tittar på bilden efter att den är tagen, och om man använder bildskärmen mycket i stället för sökaren, och om man använder blixt, så minskar antalet bilder man kan ta på en laddning. Om man å andra sidan inte "chimpar" bilderna då man har tagit dem och har skärmen avstängt och bara använder sökaren, och om man inte tar med blixt, så kan man ta många fler bilder på en laddning. Så frågan är ganska svår att få ett riktigt bra svar på. Det beror på hur man använder kameran.
Om man tycker att det inte räcker, är det bäst att ha ett batteri till för att byta när det går ner. Eftersom originalbatteriet vanligen håller åtminstone två år, kan det vara lämpligt att skaffa ett batteri till efter ungefär ett år, och alternera mellan batterierna och skaffa ett nytt till när det första tar slut.

Moderna batterier har en enorm kapacitet gentemot vanliga AA-batterier. Det finns ingen anledning att söka efter en kamera som hanterar AA-batterier. Min Ricoh GRDIII har den unika egenskapen att den kan använda Både kamerans originalbatteri och AA-batterier om det ordinarie skulle ta slut när man inte har tillgång till laddning. Det är synd att inte fler tillverkare tänker på den egenskapen.
Sajtvärd för Foto
Sajtvärd för Fågelskådning

Jag tänkte mest att det kanske blir krångligt om man åker utomlands en vecka - då kanske inte batteriet räcker under hela resan. AA-batterier finns ju att köpa i alla land om det skulle krisa. Annars måste man ta reda på vilka eluttag det finns i landet man åker till och skaffa någon omkopplare så man kan ladda batteriet då..
Inga problem med batteritiden och när man åker utomlands så finns det vanligen adapters för våra vanliga standarduttag. Jag har 2 batterier till min g 11 och har just varit i Kapstaden, där de har de engelska uttagen, men överallt finns det adapters så att man kan plugga in våra kontakter. Dessutom har denna typ av batteri väsentligen mycket längre batteritid än AA-batterierna.
/Désirée
Om man tar "antal bilder per laddning enligt broschyr" och dividerar det med två, så vet man på ett ungefär hur många bilder man kan ta. Allt över det är plus. Då har jag räknat med att man visar bilderna man tagit i 5 sek, använder blixt på 25% av bilderna. Sedan så har ju temperaturen roll. Skulle gissa att tillverkaren knappast testar optimalt antal bilder under +20 grader. Samt ljusstyrka på skärmen.
Vet ej om ni håller med mig, men så brukar jag räkna iaf, och jag har inte blivit besviken nån gång hittils med denna metod.
Såg nu att det gällde G12, men kanske det stämmer ändå.