Foto iFokus

Foto

Etikettmakro-och-stillbilder-ej-kritik
Läst 1640 ggr
bjorsa
0

ros

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Upptäckte att vi hade rosor hemma ibland är man ju lite blind :-)så här kommer ett makrofoto på en ros

mvh/bjorsa

bjorsa
0

Här en till på en ros

mvh/bjorsa

bjorsa
0

Här med blixt + lite justeringar i paintshop

mvh/bjorsa

Norrskenet
0

Här bjorsa ger jag dig mina "vackra" rosor

bjorsa
0

Alla stadier har ju sin skönhet de var en fin bild ,hur gör du för att få den svarta bakgrunden ?

mvh/bjorsa

Norrskenet
0

I det här fallet så ställde jag blomman mitt på bordet och hade belysningen ovanifrån. Eftersom väggen bakom var långt ifrån och obelyst så blev den "svart" . Ibland blir den inte helt svart och det brukar oftast bli finare. Man kan ju i PS byta ut bakgrunden mot en svart, men då kan den se konstlad ut. Jag utnyttjar ibland sidljus från ett fönster och då får jag samma effekt. Nackdelen då att sidljuset ger lite hårda skuggor. Man kunde mjuka upp dem lite med en ljus skärm, men oftast är jag för lat för att hålla på att fixa med det. Här ett sådant exempel

Norrskenet
0

Här kan man skymta bakgrunden (ett bord med lite ljusstakar) När den är så här tydlig, så kan man mörka ner den lite

bjorsa
0

Tjusiga bilder norrskenet och tack för infon skall försöka mig på din belysning och se om jag oxå kan få till mörk bakgrund

Här kommer en ros som har tagit en sväng om i paint shop pro

mvh/bjorsa

Robert
0

bjorsa, fina bilder du har på roserna. Alltid vacker med roser och det är något som är enkelt att fotografera under vintertid. Det är inte direkt några objekt som kutar iväg.

Förra vintern så fotograferade jag lite rosor, se mitt fotoablum till höger om bruden. Jag la en ros på en plastfilm, tog några istärningar i form av sten, drog på lite med blomsprutan och hade en A3 till pappskiva som bakgrund. Billigt, enkelt och festligt att göra.

Hälsningar

Robert

bjorsa
0

Tack Robert,

Min ros sprang sin kos ,sicken poet va Gladnäe men den rörde sig då den låg i en bunke med vatten men jag satte ett sänke på den å då blev den still.

Din bild är fin och den ger inspiration att exprementera lite med rosorna hmm man skulle haft flytande kväve så att man kunde frysa ner dom men får bli en annan gång.

mvh/bjorsa

bjorsa
0

Tog en gjutjärnsgryta å lite vatten

mvh/bjorsa

Sister_X
0

När jag såg alla fina makorbiler var jag tvungen att leta igenom mitt egna gamla arkiv av liknande och fann denna. Det påminner mig om en varm sommardag… Tycker färgerna är så ljuvliga!

bjorsa
0

Tjusig bild med blomflugan på blomman ,själv missade jag en kanonbild för 10 min sedan satt då i telefonen när en ormvråk landar brevid altanen försöker avsluta samtalet men givetvis stack den iväg de e andra gången jag missar en rovfågel på nära håll men nästa gång då ..

mvh/bjorsa

Robert
0

#11, verkligen fint. Den påminner mig om hur svårt det är att fotografera insekter. Tålamod är nyckelordet.

Hälsningar

Robert

Sister_X
0

Tanken var från början att bara fota blomman… men så helt plötsligt kom insekten dit av sig själv och ville vara med på bild. Så någon större energi lade jag inte ner denna gång. Blev själv nöjd med resultatet.

mihe
0

Rosor är tacksamma objekt. Blommor är bra när man lär sig hur färger fungerar…och inte fungerar…

Mvh/Mia

Robert
0

mihe, snyggt - härligt med vattendropparna i bild.

Hälsningar

Robert

Bima
0

Rosor jag fick en gång

Robert
0

#17, vackra rosor, skärpan sitter inte klockrent. Du har en bra exponering med till nästa gång när du fotograferar objekt elle subjekt vid ett ljust fönster använd en fill för att lätta upp skuggpartiet, en reflektor eller en blixt.

Robert

Scrog
0

Mitt bidrag i rosklassen Glad

/scrog