Apenture
Har en Sony wx1 kompaktkamera och jag funderar på det där med apenture. Jag märker att det är väldigt låg (eller hög, kommer inte på vilket just nu) och jag får en liten fläck skarp och sedan blir resten av bilden suddig. Går inte att ändra på den inställningen men undrar hur jag kan göra för att det inte blir så mkt suddigt på mina bilder?
Någon som hajade vad jag menade?

Jag misstänker att ordet du är ute efter är "aperture", som betyder öppning.
Det som du beskriver är inte alls typiskt för kompaktkameror, och om det blir mycket suddigt på dina bilder och bara lite grann skarpt, så är det väldigt ovanligt när det är en kompaktkamera.
Aperture betyder alltså öppning, och det handlar om linsens öppning för att släppa in ljus. Den kan varieras inom vissa gränser, och på en kompakt har man oftast inte möjlighet att själv bestämma den. Även om man kan det, så har kompakten också på stora öppningar väldigt mycket skärpedjup, och det är därför jag inte riktigt förstår hur du skulle kunna få skärpa på bara ett mindre område i dina bilder.
Vad säger bruksanvisningen om det som du frågar om?

Det är helt enkelt en av egenskaperna hos din kamera att den avbildar på det sättet. Jag vet inte om du kan ändra bländaröppningen, men en mindre öppning, dvs högre siffra, ger något större skärpedjup. Men problemet här är inte skärpedjupet, utan hur optiken tecknar. Den tecknar skarpast i mitten och mindre skarpt mot kanterna på så här nära håll. Det kan kanske bli bättre skärpa mot kanterna om du kan minska bländaröppningen, men troligen blir skärpan i mitten sämre om öppningen är mycket liten.
Sedan påverkar ju öppningen också exponeringen, så att om man har en mycket liten öppning, så måste man exponera längre tid. Om kameran kan ta på tillräckligt kort tid för att ta på fri hand med största öppningen, kanske det inte går om man bländar ner. Min kompaktkamera har största öppning 2,8 och den kan bländas ner till 8. Bländare 8 behöver åtta gånger så lång tid som 2,8. Om jag alltså kan ta på 1/30 2,8 blir tiden på bländare 8 en kvarts sekund ungefär, normalt för lång tid för att ta på fri hand.
För att se om det alls går att blända ner din kamera får du titta i menyerna och bruksanvisningen, men förvänta dig inte att få särskilt mycket skarpare än det som du har postat här. Det är helt enkelt så som det blir.
Nä kan inte ändra bländaren. Har en öppning på 2,4 tror jag och upp till 5,6 om jag inte missminner. har inte kameran i närheten. Kamerna har en Exmor sensor som släpper in mera ljus.