Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 820 ggr
Robert
0

Bildkritik

Michael Holmberg startade en tråd på Fotosidan.se som intresserar mig, bildkritik.

För ett år sedan blev jag väldigt intresserad utav fotografering, och intresset för ämnet har bara ökat med tiden. När jag fick min Nikon Coolpix 8800 kamera för ett år sedan blev jag snabbt medlem på Fotosidan.se och började publicera en massa bilder med förhoppning om att andra kunde komma med smarta råd hur jag kunde göra mina bilder bättre. 

Kritiken uteblev och jag började förstå att mina bilder inte var av hög klass. Det kändes som att jobba i motvind. Kritiken eller rättare sagt berömmen kom när bilderna var bra. Vad lärde jag mig utav det, inte mycket.

Mitt mål är att alltid titta på de bilder du publicerar här på Foto.iFokus, berömma det jag tycker du har gjort bra och komma med förslag på förbättringar. Vad i all världen vinner jag på det? Samma sak som du kommer att vinna på när du börjar granska andras bilder. Du tar ett ytterligare steg i din fotografiska utveckling genom att granska andras bilder kritiskt. När du kan formulera dina tankar i skrift så kommer du även memorera dina iakttagelser nästa gång du tar ett fotografi.

Till sist det jag vill komma till är att du och jag kritiserar endast den bild du och jag har tagit och inte dig och mig som person. Att ta emot kritik på något som vi är personligt engagerade i är väldigt svårt. När du kan ta emot kritik på dina bilder och kan tillgodogöra dig utav kritiken så är du på väg att bli professionell, du tar steget till en högre fotografisk nivå.

Ämnet kritik är svårt för det är så känsloladdat. Förhoppningsvis har du redan läst en tidigare artikel "Jättefin bild eller den bilden tycker jag inte om.". Jag tipsar om den artikeln när du registrerar dig som medlem.

Kommentera gärna, för jag tycker ämnet är väldigt viktigt för både dig och mig. Eller du kanske inte håller med?

Hälsningar

Robert

BMJ
0

Jag håller med dig Robert. Det kanske inte är svårt men det tar emot att kritisera bilder man inte tycker är bra. Det känns som om man hoppar på personen och inte bilden och man är lite rädd för vad fotografen och andra kommer att tycka. Jag har haft mycket synpunkter på bilder jag sett på sajten som jag inte skrivit om pga att jag tyckt de varit dåliga men inte vill "sänka" fotografen.

Frågan är vad  medlemmarna på sajten vill ha och höra. Jag upplever det som om att många är väldigt positiva kanske för positiva i sina bedömningar. Leder detta till att fotografen utvecklas i sitt bildskapande eller kommer det att hämma en bildmässig utveckling?

Vad tycker ni?

/Benny

Faxlin
0

Jag anser att jag personligen är så totalt amatör fotograf att jag inte kan uttala mig om bildernas kvalité, jag ser inte om ett häst foto är dålig om inte bilden är suddig. Jag tänker inte på att lämna mer luft till vänster för att göra hästen mer rättvisa eller sita in mig på att kolla hur ljuset faller på objektet. Jag ser ett vackert/ sött djur och blir, åhhh sååå sött.
Så jag säger ingenting, varken bu eller bä om foton på denna sida. Mina åhh, så sött, spar jag till respektive intresse sida, tex ridsport, katter eller iller sidan. Här tittar jag, läser och försöker suga åt mig av den kritik som lämnats. Har lagt in ett par bilder själv för att få just kritik på dem. Fick kritik av Robert som jag tyckte kändes jättebra, är faktiskt lite besviken att fler inte velat kritisera dem. Jag försöker lära mig, därför jag är här. Men om ni som kan mer än mig, inte säger vad ni tycker är fel och hur jag borde göra, hur ska jag då lära mig??? Däremot skulle jag inte uppskatta kritik om den som kritiserar inte kan ge mig råd om hur jag bör göra eller uttrycker sig plumt som: Skitkasst. "stopp på inlägg. Dock är ju denna sort av kritik inget man finner här inne, så jag har inte behövt oroa mig.

Avslutningsvis bara, om ni nu orkat läsa igenom allt jag skrev, så snälla fler av er är jätte duktiga. Jag vill också lära mig. Så snälla dela med er av eran kunskap genom att lämna kritik på mina bilder. Ja, andras också, för man lär även av det, fast jag tycker jag lärt mig mer när jag själv lade ut. Kanske är det ordet kritik som skrämmer många, de vill inte kritisera. Men det finns bra och dålig kritik. Men den dåliga kritiken måste inte vara negativ. hmm, nu gör jag det igen. Snurrar till det när jag skriver. Förlåt, hoppas ni förstår vad jag menar ändå. Kanske skulle vi döpa om det till bedömning, låter snällare om vissa kan skriva det att min bedömning av din bild är att den skulle blivit bättre om du hade låst bilden och sedan flyttat kameran lite åt vänster för att slippa få reflektionerna på det sättet i ögonen på hunden. Eller, ja något sådant. hihi

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

johan
0

Jag kan hålla med om att man ibland drar sig för att kritisera en bild man inte gillar. Självklart för att det känns lite svårt att göra någon ledsen (kanske), men det finns en annan aspekt också. Om jag i detalj säger att något är fel, så känner jag rätt stor press på att mig att verkligen veta vad jag snackar om…

Ett alternativt sätt att ge kritik kan därför vara att fråga om varför man valt att placera ögonen på en så udda plats i bilden. Då kan man både ge feedback och förhoppningsvis lära sig något.

Mvh // Johan

irma
0

#2 håller med dej Åsa,,, jag är liksom du amatör och jag ser också ett sött djur,,,men jag håller på att lära mej att kolla bakgrund och olika vinklar innan jag fotar nu…och jag börjar se på bilder på ett annat sätt….
#3 precis johan… man vill ju veta vad man snackar om också när man kritserar eller bedömmer en bild och kunna ge förslag på hur bilden hade kunnat blivit bättre.
jag vill liksom Åsa få en bedömning på mina bilder,,visst kan det vara nedslående om det görs på fel sätt,,, men hellre det än att det är knäpptyst..för det är inte säkert att jag håller med om den persons bedömning ändå…men man lär sej mycket om man får bedömning (kritik) på sina bilder..man lär sej att se bilden på nya sätt och få nya idéer….

Lunascape
0

En liten tanke: de som absolut inte vill ha kritik på sina bilder kan ju alltid skriva det i sitt inlägg och de som å andra sidan önskar kritik, kan gärna skriva vilken sorts kritik de vill ha. Hjälp och goda råd eller mer "bedömning" på sina bilder.

För att kommentera #3 så tycker inte jag att du behöver känna dig pressad "att veta vad du pratar om", i alla fall inte om det handlar om det visuella intrycket. Folk uppfattar bilder på olika sätt och en som tilltalar dig kanske inte alls tilltalar mig och tvärtom. Vad gäller fototeknik är det dock en fördel om man har lite kunskaper om det man pratar om.

BMJ
0

Om man inte vill ha kritik så frågar jag mig varför man lägger in bilder på foto.ifokus. Om jag lägger in bilder här så är det ju för att visa vad jag gjort och få synpunkter på detta. Att titta på andras bilder, ha synpunkter, få synpunkter/kritik på sina egna bilder är ju det som utvecklar oss som fotografer. Det är väl av intresset för bilder och bildskapande som vi "träffas" på det forumet, eller hur?

Robert
0

#6, jag håller med. Jag vill ändå passa på att göra reklam för "Fotoalbumet" för dom som ännu inte känner sig mogna till att ta emot kritik på sina bilder.

Hälsningar

Robert

Bima
0

Personligen söker jag kritik, för alla ser olika på en bild och det finns vissa bilder jag tycker om som andra tycker är dåliga och vice versa. Det kan vara en liten detalj som jag inte tänkt på innan som kunde ha gjort bilden mycket bättre.
Nu har jag tyvärr bara en rätt medioker digitalkamera, men jag vill ändå ha kritik så jag kan förbättra mig och förhoppningsvis kan jag skaffa en bättre kamera i framtiden.

BMJ
0

Bima: Kamerans bildkvalitet och möjligheter är naturligtvis en bidragande orsak till bra bilder men den absolut största förutsättningen är fotografen. Så häng inte upp dig på att kameran inte är av toppklass. Du kan lära dig att ta mycket bättre bilder med den du har genom att titta på andras bilder, läs kritik och synpunkter, ta många bilder och sen ta ännu flera bilder. Var kritisk mot dina egna bilder, analysera och försök hitta styrkor och svagheter. Det finns fotografer som tar fantastiska bilder med leksakskameror så känslan sitter inte i tekniken.