Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 3006 ggr
saandrra
0

Köpa kamera? Vilken?

Nu så ska ja köpa en kamera. En kamera som jag kan växa med, filma osv.
Vilken skulle ni då rekomendera?

Jag vill kunna filma med den, och priset får ligga runt 9000-10 000:-

Har kollat på D90, men finns det någon kamera som är likvärdig? Berätat gärna för och nackdelar med de kameror som ni har tipsat om. :)

Jag är ingen nybörjare, kan jag väll tillägga ;) Fotar just nu med Nikon D40, gillar den riktigt mycket, men kamerahuset har tyvärr börjat bli sämre..
Vill endast ha Nikon tips, då det är det ända jag kommer köpa, i vilket fall som helst! ;)

Anfa
0

Har en D90 som jag är supernöjd med! Det finns ju canonkameror som är typ som den, men i Nikon är det väl instegsmodellen nikon d5000 eller nya dyrare nikon d7000. Men har inte så mkt erfarenhet av de andra två, åk och kolla vilken som känns bäst! Men som sagt, jag är jättenöjd med min D90 =D

saandrra
0

dubbel..

saandrra
0

Är den lätt att filma med?
Har man AF när man filmar eller måste man använda MF?:)

Anfa
0

Ja, man sätter på LW och klickar på OK ;)

Nej, det är nackdelen, ingen AF.. Men om du ska ha med AF så tror jag att Nikon D3100 är den enda nikonkameran som har det, tror inte att det skulle bli någon stor uppgradering från din D40..

saandrra
0

Jaha, okej, men man lär sig nog, hyffsat iallafall ;)
är det vikbarskärm på den?

Okej, nu frågar ja istället för å kolla på nätet, shiit så lat ja ä! ;)

Anfa
0

Joo, annars är de ju bättre att köpa en filmkamera Flört

Nej, inte vikbar skärm, det finns det på Nikon d5000 :)

saandrra
0

hahahaha, joo fast, enklare med kamera å filmkamera i en! ;)

det är svårt de hära med kamera.. ett helt hav av olika kameror!
Svårt å välja vad man ska köpa osv..!

Anfa
0

Haha jo jag vet.. Men som sagt, åk på en affär och kolla på kamerorna! =D

josefijn
0

Jag skulle nog kolla på nån begagnad Nikon D300 / D200. :) Själv har jag menat ta hem en begagnad D200 nu när jag vill byta upp mig från D60n :)

saandrra
0

#8 Joo, jag kommer att få göra det! MYCKET tror ja ;)

#9 Jag ska kicka in dom! tack för tipse:)

Inkanyezi
0

#9 Att "byta upp sig", när det gäller kamera, kan så klart betyda mycket olika saker beroende på vilka önskemål man har och vem man är. Bland kamerorna som du nämner är det ingen som direkt sticker ut när det gäller bildkvalité; de är alla tre i stort sett likvärdiga i dynamik och Upplösning.

Skillnaderna mellan dem ligger närmast i att D60 är en modell inriktad mot konsumenter som inte har några särskilda krav, medan D200 och D300 är mer tänkta för en kräsnare publik, som är mer erfaren än nybörjare. De kamerorna är ganska mycket större och tyngre, och de har fler knappar. De kan också ge autofokus med fler objektiv än D60. Fler knappar innebär bättre ergonomi för den som använder dem mycket, men sämre för den som har svårt att komma ihåg hur man gör och som inte fotograferar mycket.

Storleken och tyngden gör det lättare att jobba med lite längre objektiv, eftersom man får bättre grepp om det hela och det blir bättre balans. De har också bättre sökare, eftersom de har prisma och inte speglar för att visa bilden rättvänd. Det finns också fler AF-punkter. På många sätt är D200 och D300 bättre än D60, men man kan inte förvänta sig att de ska ge mycket bättre resultat. De är bara mer gedigna verktyg som gör precis samma sak.

Man kan ha goda skäl att göra ett sånt byte, men jag skulle i första hand titta efter något nyare som utöver gedigen känsla i handen också kan ge mer bildmässigt, som D90 eller D7000.

caluha
0

Jag använder D90, och har filmat en hel del med den. Som sagt finns ingen autofokus under filmning. I LiveView-läget finns bara en sån där kontrastfokus, som tar flera sekunder på att ta fokus. Men när man ska filma är manuellt fokus att föredra, så vidare man inte filmar en halvtaskig familjefilm som rent minne :)

saandrra
0

#12 Ja, de kanske ä bra med MF just för filmningen, lättare att styra vart skärpan ska hamna också. :)

Här har ja tagit fram en jämförelse mellan Nikon D90 & D7000

Säg gärna för och nackdelar förr dom kamerorna, verkar vara som dom flesta rekomenderar dom här.
Vad är skillnaden, förutom priset ;)

Inkanyezi
0

D7000 är en nyare kamera med ett nyare chip som har bättre prestanda än det som sitter i D90. Båda är bland det absolut bästa man kan få tag på när det gäller kameror med sensor i storleken APS-C.

Det finns också andra kameror som kan vara intressanta om man vill filma med god kvalité, men eftersom du från början emfatiskt har uttryckt att du inte kan tänka dig något annat än Nikon, så har jag inga pigga förslag. D7000 kan ses som toppmodellen när det gäller egenskaperna, och den ersätter D90 som är på utgående.

saandrra
0

#14 Okej. :)
Kan och kan, skulle kunna tänka mig någon annan sort, men det är bara att det oftast är en stor förändring från Nikon. Eftersom jag redan har en Nikon så kommer det inte bli så stor förändring, lite nyare grejer, inte så stor förändring hur man gör, osv..
Men om ja byter till en Canon, så har jag exakt ingen anning om hur jag ska göra, då måste jag lära om mig från början. det är väll det som är tanken, om ja skulle byta märke. :)

Anfa
0

Jag skulle ga köpt en Nikon D90, som nu kommer att sjunka i pris, och lagt de resterande pengarna på ett bra objektiv =D

saandrra
0

#16, ja okej! Men det kommer nog ta ett litet tag innan jag har kommit till 8-10-000, bara den ä kvar tills dess, annars får he bli D7000, någon av dem blir det förmodligen, nästan så att ja tror att de blir D7000, då den ä nyare. eller med tanke att D90 är på väg ut…