Fota i studio?
Jag har en Nikon D40 och ska börja fota i en studio. Jag har inte en aning om vad blixtarna heter, men dom har ett antal år på nacken. Vet ni om jag behöver något speciellt till min kamera för att jag ska kunna använda blixtarna? Sladd mellan kamera och blixt, finns det universal eller är det något man måste köpa speciellt till kameran osv?

Blixtarna har för det mesta slavtändare, och då kan man tända dem med kamerans inbyggda blixt. Man ställer in bländaren manuellt, efter hur starka studioblixtarna är, och så ställer man ner styrkan på den inbyggda. Man kan också sätta ett vitt papper framför blixten för att inte så mycket av dess ljus ska nå motivet.
Om det behövs sladd, så ska sladden ha en kontakt som passar i blixtskon på kameran. Jag har sett att det finns adaptrar för "pc"-uttag, men bättre är en sladd som sitter direkt i blixtskon, som den här.
Men allra enklast är att använda kamerans blixt för att trigga studioblixtarna. Man måste bara tänka på att inte använda rödaögonreducering.

Tack för svaret! Hoppas det fungerar utan sladd då ;-)

Det kan ju också hända att det finns IR sändare eller radiosändare i studion, som du kan trigga blixtarna med, så du slipper sladdar eller använda inbyggda blixten. Jag skulle kolla med studioägaren.
IR sändare är annars billiga, en trehundring ca, och sätts på kamerans blixtsko, som en vanlig kamerablixt.

Detta är en studio vi satt upp i fotoklubben ganska nyligen. Så det är ingen "riktig" studio utan två blixtar och två olika bakgrunder. Men jag ska kolla med dom andra i klubben hur dom har gjort!