Foto iFokus

Foto

Etikettlandskap-och-natur-ej-kritik
Läst 861 ggr
Robert
0

Utmaningen

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Enbart snö och inget annat än snö. Det är väl enkelt! Vågar du ge dig in i utmaningen?

Hälsningar

Robert

Kiara
0

Snö??? Var skulle jag hitta den i frysen?Fundersam

Vi har barmark och skulle inget hellre vilja en att få snö så att vi kan åka pulka efter hästenRäcka ut tungan

Pia
0

Men hoppsan, var kom den ifrån, en röd kisse och diverse annat… men ialla fall rikligt med snö:)

Härligt ren snöbild, Robert!

Citron
0

Här har vi min snö. Testade lite med inställningar på snön för att få bort de blåa nyanser som annars uppkommer. Gjorde om bilden till s/v villket kan låta konstigt när det gäller vit snö. Men bilden visade sig bli mycket bättre och kanske även lite skrämmande i s/v.

Vänliga hälsningar
- Jim Johansson

Robert
0

#2, tack Pia. Bra bild på en katt och fint av dig att fånga ögonblicket när katten tittar upp samt ge yta åt höger i bild. Om man ska peta i detaljer så stör busken i förgrunden, sedan är det inte bara snö ;).

#3, Jim, snygg bild, levande. Det blåa är fel inställd Vitbalans. Min bild i #0 är även i svartvitt.

Hälsningar

Robert

Norrskenet
0

Här kommer mitt bidrag. Det finns en liten kabel med så enbart snö är det inte

AktieTrader
0

Den bästa snön är den töade snön ;-) Här skulle jag behöva ett kraftigt macro för att kunna ta på bara snö och jag hoppas att det förblir så.

Staffan
0

Snö och inget mer var det…

// s

Robert
0

Trevlig bild Staffan, fin!

Robert

Staffan
0

Tack Robert! Helst skulle man vilja ha ännu mer "makro", men det borde ju faktiskt gå att ordna nu när det snöat så mycket… :)

// staffan

Älskar_hästar
0

Jag tog 4 st bilder som kanske inte är så speciella, men kan visa dom :) Först ett litet träd :)

Älskar_hästar
0

Sen en bild på ett staket :) ( Vet inte vad det ljusa är uppe i vänstar hörn, tog 2 kort men det var fortfarande kvar)

Älskar_hästar
0

Sen bänkar :)

Älskar_hästar
0

Och sen något kort som jag inte vet vad som var så speciellt med den :P

Älskar_hästar
0

Fast jag hade ju mer saker än bara snö :S Hoppas det gick att skicka in dom här ändå :S

reddie
0

ok. Snö

AndersE
0

Jag gillade också Staffans bild!

Bara snö…

AndersE
0

Nästan bara snö…

AndersE
0

Ganska mycket snö…

bjorsa
0

En lite snöbild ,trodde de skulle bli sol nån dag så att man kunde få lite bättre ljus men icke

mvh/bjorsa

Robert
0

Öppna gärna upp ett histogram när du tittar och tar snöbilder. Troligvis har du ett litet glapp mellan histogrammet och höger kant, det glappet kommer att göra att dina snöbilder kommer att vara lite askgråa.

Hälsningar

Robert

bjorsa
0

Antar att min bild på snön är askgrå:-)Hittade ett program som följde med kameran dimage viewer och i den kan man öppna histogram och visst ett stort glapp på höger sida så jag tog och drog den högra pilen mot vänster så att staplarna fyllde histogramet vet inte om de e så man skall göra men de vita blev bättre .

Hör gör man om man använder histogramet när man fotar och man ser att de fattas på höger sida skall man då ha kortare/längre slutar tid högre/lägre bländartal högre/lägre isotal ?många frågor :-)

Här är bilden från 20 igen nu ändrad

mvh/bjorsa

bjorsa
0

en bild på lite frostig snö

mvh/bjorsa

bjorsa
0

å en till på snö/iskristaller

BMJ
0

Snö men inte så mycket detaljer. Harspåren är förstärkta i PS och sedan är bilden brusreducerad i Noise Ninja2.

/BMJ

Robert
0

#22, bjorsa, Hör gör man om man använder histogramet när man fotar och man ser att de fattas på höger sida skall man då ha kortare/längre slutar tid högre/lägre bländartal högre/lägre isotal ?många frågor :-)

Din kamera (och alla andra) uppfattar ljuset som reflekterar från snön som för starkt, därför kommer kameran underexponera bilden. Ställer du in +/- - knappen (blixtkompensationsinställning) för att kompensera underexponeringen så får du rätt exponerad bild. Kompensera med 1-2 steg. Alternativt är att öppna upp bländaren 1-2 steg, alt. använda 1-2 längre slutartid.

Fina bilder, trevliga makro.

#24, spår passar bra i snö och svartvitt, här har du tagit fram det bra. Soliga väder förstärker spåren bättre, med ps har du fått fram effekten ändå.

Är du nöjd med Noise Ninja2? Använder du den för att du inte vill eller kan skärpa upp bilderna i Photoshop själv?

Hälsningar

Robert

BMJ
0

Noise Ninja används för att ta bort brus i bilden. Det fungerar bra på färgbilder men sämre på s/v. Man kan ladda ner profiler för olika digitalkameror som underlättar inställningen. Min kamera Konica-Minolta A1 ger en del brus vid högre ISO-tal så jag använder det vid behov.

För att skärpa upp bilderna använder jag PS oskarp mask. Jag har gjort ett makro så att det räcker med en knapptryckning för att få en lätt uppskärpning.

/BMJ

BMJ
0

Mera snö och lite rester från höstskörden för att få ett mönster i bilden.

/BMJ

bjorsa
0

#25 Tack för förklaringen Robert ,

Testade lite snabbt nu genom att bara fota ut från altanen den ena bilden med 1/30 del iso 50 steg +0,7 och den andra 1/60 del iso 125 steg +2,0 kanske blev lite mkt kompensation men de var jag som fibblade med inställningarna jag ställde bara tiden den och steg +- den fick göra resten därav olika isotal men jag tror i alla fall att jag fattar om nu de är möjligt:-)) (bländartalen tycks jag glömt)

mvh/bjorsa

Robert
0

#26 aha då har jag lärt mig något nytt. Jag brukar reducera bruset i Camera RAW, flik Detail och drar "Luminance Smoothing" åt höger.

#27, vackert, jag gillar det svarta partiet högst upp i bild som bryter av. En svart ram runt och det vita rinner inte ut ur bild.

#28, verkar vara bra att ligga mitt i mellan +0.7 och 2, dvs +1,5 för din del.

Hälsningar

Robert

Tallkott
0

Här kommer mitt bidrag.

Robert
0

#30, fint, bra gjort. Har du smuts på linsen?

Hälsningar

Robert

Älskar_hästar
0

Snö och mitt smeknamn ..
:)

Tallkott
0

Robert, o hej föresten! Det är nog skräp i snön du menar.

Här kommer mer snö…

Älskar_hästar
0

Jag såg också några harspår i min tomt :) Inte så bra bild, men ändå :P Dom vita prickarna är snöflinogr :P

Robert
0

#34, det blir fint med spår i snön, om du tittar lite på bild i #24 så ser du att spåren går igenom hela bilden med start i det nedre hörnet. Nästa gång du ser harspår i snön ha det i åtanke och du kommer att få en riktigt spännande bild.

Lycka till!

Robert

Tallkott
0

Inte bara snö.. knäpp vidsamma samma tillfälle som #33. Inte så bra på ps än, gjorde om till gråskala och autonivå. Är det bra eller dåligt?

Robert
0

#36, på rätt väg, vad tror du om den här - samma bild fast mer beskuren och jag har gjort de mörka partierna mörkare. För snön så körde jag en vända med dodge tool (highlights 3%). La till en ram så att inte snön skulle rinna ut ur bild.

En tunn svart ram är till fördel att sätta när en bild är väldigt ljus.

Hälsningar

Robert

Tallkott
0

Ja, absolut ok. Förgrunden är svagt belyst av en gatlykta. Nog smartare att göra som du visar att försöka få bakrunden mörk och få fina kontraster i stället för en grå bakgrund. Jag ville egetligen fota det täta snöfallet men av det syns ju ingeting. på #33 syns det men då syns bara snön som faller. Den är tagen med blixt. Tack för tippsen!

Tallkott
0

Kanske det var nått sånt här jag ville få till då jag  tog korten. La #33 och #36 i olika lager o rörde om lite med en massa spakar i menyerna i psGlad

Tallkott
0

Lekte lite med dina harspår, #34. Vet inte vad det är för vita prickar man ser?

Älskar_hästar
0

#40 Den blir ju snygg :D
Prickarna är snöflinogr :P

bjorsa
0

#36 var fin ,gillar det att man precis bara skymtar träden i bakgrunden de ger bilden djup tycker jag .

mvh/bjorsa

Bima
0

Räknas den här? ;)

Bima
0

Och här är det ju faktiskt snön som är i fokus *s*

Pia
0

Bima, gillar verkligen tassarna i snön! Försökte med det häromdagen, men det blev bara fel…

Robert
0

#43, 44 - det är en utmaning att fotografera i vinterlandskap, och i din första bild tycker jag att du har lyckats bra. Spår mm gör sig bra när solen är uppe, det blir lite mer detaljer då skuggorna faller över bilden.

I din nästa bild så skulle du har försökt gömma solen bakom något träd. Tänk på att ögat dras till ljus och här i bild har du ju (antar jag) försökt ha snön i fokus.

Trevligt med dina bidrag, det uppskattas!

Hälsningar

Robert

Tallkott
0

Mera snö! Var utevid älven och fotograferade lite och så härblev det.

Tallkott
0

o en till..

Tallkott
0

o en till.. Är dom godkänd?

Norrskenet
0

Här kommer lite skuggor på snön

Norrskenet
0

Här en till med lite trä till

zachs
0

Lite snö i en hög!

BMJ
0

#50 och #51 skulle passa alldeles utmärkt under forumet "Komposition del 2 Horisontaler, vertikaler…" som finns under gruppen Utrustning-Teknik.

Benny

Faxlin
0

Häftigt vilka bilder ni kan få till av lite snö. Blir ju nästan inspirerad att själv gå ut och knäppa kort på  snön.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

CarCar
0

Hittade några snöbilder jag tog häromdan, två nästan likadana. Skickar båda, ena med blixt och andra utan, ljuset är lite skumt på den ena.

CarCar
0

nästa..

Pia
0

carcar, den blå bilden i #56 gillar jag mycket:)

Här lite grenar med snö i trädgården (när nu flera lagt till lite i snöbilderna så…:).

Pia
0

Liten översnöad lykta (synd att jag inte tänkte på att etiketten satt kvar…).

Pia
0

Och lite märkliga formationer på isbelagd sjö…

gankis
0

Hej! Jag är alldeles ny medlem på den här sidan, men jag kastar mig raskt in i utmaningen. Måste säga att jag suttit en stund nu och njutit av alla vackra snöbilder.

Här är mitt bidrag, lite snö och lite vatten. Togs för att par år sedan i Småland.

gankis
0

Skickar gärna in en snöbild till. Den tog jag också i Småland i söndags morse när det var 18 grader kallt ute.

Pia
0

Jättefina bilder, gankis! Och så måste jag säga att det verkligen är trevligt med nya medlemmar som inte tvekar att ge sig ut i forumet…:)

Robert
0

#56, häftigt, den blåa effekten kan du även uppnå genom att ändra på vitbalansen. Om du sätter kameran till lysrör så får du samma effekt.

Pia, du har tagit trevliga bilder i några har du lyckats med att få rätt exponering, tänk på att överexponera snöbilder (därav titeln). I #59 så tror jag att en lägre kameravinkel hade gjort susen.

gakis - välkommen och trevligt att du lägger in bilder hos oss. Du bjuder på väldigt fina bilder. #60, vackert - en bild som säkert skulle bli otroligt fin som svartvit. Även en bild som du borde skriva ut för att ha på väggen, och vara stolt över.

#61, synd på elledningar, något att ha i åtanke när man fotograferar.

Hälsningar

Robert

gankis
0

Ja, Robert, jag håller med om att elledningarna är ett väldigt störande inslag, jag borde ha traskat iväg en bit för att slippa dem :-)

Tack för fina ord om min snö- och vattenbild!

Robert
0

#64, jag gjorde om din bild till svartvitt, en smaksak - både färg och sv är lika fina. I färg syns den gula tonen från solen bättre.

Robert

Kiara
0

Nu har jag snö också Skrattande

Pia
0

#63 jag skall nog ta och läsa kamerans manual lite mer ingående och komma underfund med finesserna ja:)

En lägre kameravinkel i #59 hade inneburit att jag hade legat i på isen/i vattnet under en bro, så man fick ta vad man kunde liksom:)

Anne
0

#67 Man får offra sig lite ibland, Pia… :)

Kiara
0

en snö bild till Skrattande

Kiara
0

Glad

Robert
0

#67, vad gör man inte för att få en bra bild Flört

Snyggt Kiara, gillar #69, skulle gärna ha sett lite (men bara lite, lite mer) mer av takpannorna.

Robert

Kiara
0

så här Fundersam

Pia
0

Oj ja nu ser det ut som bra fotoväder ute, kanske skall försöka ta mig ett vinterbad och offra mig för fotokonstens skull…:)

AndersE
0

Kiara, #69 0ch #72 - härmapa!!!

(#17) Flört

Bima
0

Okej, här kommer bara snö och inget annat…

Bima
0

…och en till med bara snö.

Kiara
0

#74 jaFundersamsamma temaSkrattande

reddie
0

obehandlad bild av snö/is

twa.
0

snö

Robert
0

#75-79, bra jobbat - ni har tagit fina bilder och med rätt exponering. Det är lite utav en utmaning att få till det med rätt exponering utav ett material som reflekterar så mycket ljus.

Hälsningar

Robert

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.