Förslag: Köpa kamera-tråd
Då det ständigt dyker upp nya trådar där folk undrar vilken kamera de ska köpa föreslår jag att någon knåpar ihop en klistrad tråd om vad man bör tänka på när man ska köpa kamera.
En liten förklaring om att det egentligen inte spelar någon större roll vilken kamera man köper då alla i samma prisklass oftast är lika bra, tips om att man ska gå till en elektronikaffär och känna på kamerorna man funderar på, lite förslag på bra kameror i olika prisklasser och så vidare.
Jag tror att det är fler än jag som tycker att det är lite tjatigt med dessa trådar, och att en klistrad tråd nog hade varit väldigt bra att ha.
Tycker det låter som ett bra förslag. 

Kanske att en klistrad artikel kan vara på sin plats, men det kommer knappast att minska de här frågorna. Det finns massor av nätsajter och fototidningar som testar kameror, och man kan läsa sig till en himla massa saker där, men hur man än vänder sig har man ju ändan bak. När man ännu inte har någon kamera kan man inte ha någon idé om vad man begär av en kamera, och om man har haft en kompaktkamera och vill skaffa en systemkamera, så har man troligen väldigt lite idé om vad man faktiskt kan vinna (eller förlora) på bytet.
Så frågorna lär ändå dyka upp, och de kommer också framgent att vara mer eller mindre väl formulerade, oftast mindre väl.
Och för den som vill ge tips och råd är det faktiskt omöjligt i många fall att göra sig en föreställning om vad personen bakom frågan egentligen är ute efter. Det enda man ganska säkert kan veta är att frågan sällan kommer från en person som har mycket erfarenhet av att fotografera eller teknisk kunskap om förutsättningarna för digitalfotografi, vad olika sensorformat innebär eller hur stor dynamik man kan vänta sig vid olika ISO med olika sensorer, eller hur mycket brus det faktiskt blir.
Men ändå kan en sådan artikel vara bra, för att klargöra hur man ska tolka alla svar som man får. Jag har sett ett mönster, där många ganska oerfarna personer rekommenderar just det som de har köpt, alternativt det som någon kompis har, och som man ser som bra. Det är naturligt att man tycker att man har gjort ett gott val när man har skaffat en så dyr pryl, och man kan förmoda att nästan alla som har en kamera tycker att just deras är bra. Såna omdömen säger inte särskilt mycket för den som är ute efter en kamera.
Standardsvaret som alltid dyker upp när folk frågar är ju "gå ock känn på dem i en affär". Samma kommer man så klart att lägga i en artikel som handlar om att välja kamera, och eftersom vi är olika skapta så är det nog bra att man provar vad man kan trivas med. Men en nybörjare kan aldrig veta vad som kommer att ses som viktigt när man har lärt sig hur man kan hantera olika situationer. För mig var det en klar antiklimax, att den Canon som jag hade tillgång till och hade kunnat ta över utan att det skulle kosta mig mycket, hade vad jag upplevde som ett sällsamt snårigt sätt att ställa in en egen Vitbalans. Jag valde att i stället köpa en annan kamera som stämde bättre med vad jag ville ha, och blev ändå ytterligt besviken på att den har ett gravt fel i sökaren när man ställer in kompensering. När man kompenserar mycket är det väldigt svårt att se motivet i sökaren.
Alla sådana små detaljer och förtretligheter upptäcker man inte när man klämmer på en kamera i affären, och det finns så många olika modeller att man inte kan vänta sig att råd man får på ett nätforum riktar sig mot vad som är optimalt just för mig. Jag vet att jag har gjort rätt val; bättre kamera hade jag fått om jag hade väntat, men då hade jag ju inte fått bilderna som jag tog under tiden. Kamerorna blir hela tiden bättre, så vad man än väljer kommer det alltid att finnas något som är bättre, några veckor, månader eller år senare. Jag har köpt tre kompaktkameror innan jag skaffade min systemkamera, och först den tredje gav mig det jag ville ha. Ändå var jag inte oerfaren när det gällde fotografering, men jag visste ingenting om den digitala fototekniken innan jag skaffade de första kamerorna.
Så, den som känner sig manad får gärna skriva en artikel om att välja kamera, men jag tror att den kan ha mycket begränsat värde, och den kanske myllas ner likt andra artiklar vi har haft tidigare som inte längre syns när man tittar i listan. Jag skrev själv en artikel nyligen om ISO, slutare och bländare, omedveten om att forumet redan hade en sån artikel, som jag hittade senare.
Det finns också ett annat problem här, och det är att iFokus inte tillåter för många klistrade trådar, därför får vi hålla oss till det som alla bör känna till, såsom regler mm. Men jag håller med om att dessa frågor är ganska tjatiga, men vi får nog leva med dem eftersom det kommer många nya medlemmar som inte lästa de gamla trådarna.