SONY A290 - För varmt ljus?
Hej! Jag har nyligen köpt en kamera a290, som jag tycker mycket om men jag har ett litet problem - när jag tar bilder utan blixt eller i "nattvy" så blir bilderna väldigt varma. Dvs att de får en mycket röd ton. Jag försökte till exempel ta bild på solen som lyst in genom fönstret och använde först "solnedgångsläget" men då blev det för rött, sen använde jag automatiska inställningar utan blixt och då blev det nästan lite för kallt. Jag har inte lärt mig alla inställningarna än, men hur gör jag för att få bilden lite "kallare"? Eller skall man bara ta bilder i raw-format och redigera ljusbalansen i efterhand?
Har du något bildexempel?

Använd manuell Vitbalans och dra ner den till ca. 2000-3000 det borde ge ett lite bättre ljus. Vet inte hur man ställer in det på Sony då jag själv har en Nikon.
Mvh. Ida Lundahl
www.idalundahl.com / www.ovarpskaniner.weebly.com

När du tar inomhus med ljus från ett fönster blir det ofta bra om du ställer egen Vitbalans efter taket i rummet. De flesta tak är neutralt vita, och de reflekterar ganska väl den ljusfärg som råder i rummet. En sådan mätning kompenserar också för det gröna ljuset som ofta kommer in från vegetationen utanför.
Du bör lära dig att ställa in en egen Vitbalans, och du bör skaffa en referens som är neutralt vit eller grå, som du kan använda för att ställa vitbalansen. Jag använder ofta numera en vit plastskiva som jag har skurit ur en burk som var neutralt vit, och det ger bra resultat.
När man tar i lampljus vill man ofta att det ska bli lite varmare, eftersom det är så man upplever ljuset, och de flesta kamerorna använder en sån inställning om man väljer glödlampsljus i vitbalansinställningen. Vad "solnedgång" eller "nattvy" kan betyda färgmässigt har jag ingen aning om.
Naturligtvis kan man spara RAW och justera efteråt, men det är enklare att få det rätt från början i en jpeg.