Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 2202 ggr
CamillaS
0

Nikon AF Nikkor 50mm 1.8 ?

Funderar nu på att inföskaffa ännu ett objektiv i kameraväskan och har tittat på Nikon AF Nikkor 50mm 1.8
Ni som har det vad tycker ni om det? Har det mycket CA?
Har läst lite olika om att den inte är så skarp på alla bländaröppningar osv men så är det vel typ med alla objektiv i den prisklassen eller?

Så jag vill helt enkelt höra vad ni som har det tycker om det innan jag slår till på ett eget.

Berätta gärna för och nackdelar.

uffelarsen
0

Hej!

Du kan lugnt gå och köpa dig objektivet, det är ett av dom absolut mest prisvärda objektiv till Nikon, jag har haft ett och har idag ett 50mm f1.4 och jag kan säga dig att under förhållanden där jag inte behöver F1.4 så syns det ingen skillnad. Och i princip alla objektiv ger lite skarpare bilder vid ca 2 snäpp högre bländartal, så jag lovar dig du blir inte besviken,  (tillägger lite utanför info) tillsammans med 18-200 3,5-5,6 vr så ger dom 2 objektiven dig helt klart bäst valuta för dina pengar i bland nikon objektiven.

Mvh

Uffe

Inkanyezi
0

50 mm 1,8 är ett normalobjektiv för småbildsformat, och det visar inte upp någon märkbar kromatisk aberration eller andra fel på DX-format. Det är precis som alla andra objektiv mindre skarpt på en del bländaröppningar. Optimal skärpa får man när det är nedbländat en bit, men det funkar fint också på största öppningen, och då kan man få mycket kort skärpedjup.

Ingen autofokus med D60

Objektivet har inte autofokus med instegsmodellerna, så om man har en kamera som behöver AF-S för att få autofokus, så har det bara manuell fokusering. Det har inte autofokus med D60.

Men det har inget med prisklass att göra, utan det låga priset beror på att gluggen tillverkas i mycket långa serier och att det är en konstruktion som har funnits mycket länge. Det är ett mycket bra objektiv, bättre än många som är mycket dyrare. Det är faktiskt mycket skarptecknande, och det är ganska populärt som porträttobjektiv både för den goda skärpan och för att man kan få kort skärpedjup. objektivets bokeh är mjukare än kitobjektivens.

Lakrits
0

Tänk dock på att det inte är ett AF-S objektiv så du har inte autofokus med alla nikons kameror.

Jag är så långsam när jag skriver, se inlägg ovan istället. :)

/Mattias

CamillaS
0

Tack för era svar!
Aj då det var en stor nackedel att den inte har af motor. Trodde att AF står för Autofokus och därmed att det skulle finnas i objektivet. =/
Har tyvärr en Nikon D60. Är det något att satsa på då? Är det jobbigt att fota manuellt hela tiden? Är det svårt att få in skärpan manuellt?

CamillaS
0

Finns det nå andra objektiv som ä lika ljus starka som detta i den prisklassen som har af-s och passar till min D60?

Inkanyezi
0

Nej, det finns inte i den prisklassen, men det finns ett 35 mm som är ganska billigt. Här är en lista på objektiven som finns.

CamillaS
0

Ok, tack för det, det där 35 ser ju helt ok ut det med. =)

Är det någon annan som äger den gluggen?

Anfa
0

Förlåt om jag snor tråden, men har den autofokus till nikon d90 då?

CamillaS
0

D90 har vel autofokus i huset eller kommer jag ihåg fel?

Inkanyezi
0

Jo Anfa, med D90 funkar AF.

perk
0

Blir inte ett 35mm objektiv mera likt ett normalobjektiv om man räknar med brännviddsförlängningen. Som väl är 1,5 på Nikon kameror och 1,6 på Canon, om ni inte har fullformats kameror vill säga. Om nu 50 mm räknas som normalobjektiv.

Å andra sidan är väl ett 50mm som blir 75mm på en Nikon, en väldigt användbar brännvidd till porträtt och landskap mm.

Om aftonen får den late brått🙂

"Kärleken är blind…❤️….men synen återfås genom äktenskap"

Inkanyezi
0

#11 Precis som du säger är 35 mm en "normalbrännvidd" för DX-sensor.

Vad olika brännvidder anses mest lämpliga för, skiljer sig lite grann mellan olika fotografer. När småbildsformatet var vanligast var det många som föredrog en kortare brännvidd som "normal", det som kanske betraktas som en måttlig vidvinkel. Många fotografer med Leica hade alltid trettifemman på, den vars bildvinkel svarar mot omkring 24 mm på DX-sensor.

Inte heller alla småbildskameror har haft 50 mm som normal, utan det har förekommit mellan 43 och 58 mm, och när det började göras kompakta kameror, hade i stort sett alla 35 mm brännvidd.

Och idag är den vanligaste "normalen" till systemkameror en tre gångers zoom som går från vidvinkel på 18 mm upp till "porträttbrännvidd" 55 mm. Och 35 mm ligger någonstans mitt i.

Det som gör att trettifemman till Nikon kan ge suddig bakgrund är så klart att den har en väldigt stor öppning: 1,8. Eftersom det är en "normal" som i stort sett svarar mot småbildstidens 50 mm, kan man använda den till väldigt många olika motiv. Den är tillräckligt vidvinklig för att funka inomhus, och den har tillräckligt smal vinkel för att ta fina porträtt, också med lite miljö omkring. Man går inte gärna så nära att man får en ansiktsbild, eftersom perspektivet då kan bli för framträdande.

Att man brukar föredra en längre brännvidd till porträtt hänger ihop med perspektivet och betraktningsavståndet när man tittar på bilden. Egentligen är en lite längre brännvidd, omkring 50 mm på DX, den som ger närmast rätt perspektiv när man tittar på bilden, eftersom det som är på bilden täcker i stort sett samma synvinkel som motivet hade där fotografen stod. En liten bild brukar man betrakta på kort håll, och en större på längre håll.

Det finns ett par artiklar på forumet om brännvidd och perspektiv, som visar vad det handlar om. Den ena tråden är Fotografera med systemkamera, brännvidd/perspektiv, och den andra är Brännvidd och perspektiv.

Om man vill ta reda på hur utsnitt och perspektiv är med 35 mm, är det enklast att tejpa fast sin zoom på 35 mm brännvidd och ta en massa bilder med den låsta brännvidden och använda fötterna till att zooma. Då får man en god idé om hur det kan vara att jobba med en fast trettifemma.