funderar på ny kamera - behöver hjälp!
_obs, jag hoppas ni kan förstå även om jag inte är särkilt bra på kamera ord:)
_
Jag funderar på att byta upp mig, har inte riktigt funderat på vilken modell jag vill ha, men tänkte ni kunde hjälpa mig och kanske se vilken som kan passa mig, förtillfället har jag en nikon d40, jag är väldigt nöjd med den, men jag vill kunna utväklas mer, jag fotar gärna utan blixt, och ändrar slutartiden, iso och bländaren så det blir bra ljus, men nu på vintern eller när det är skugga annars blir bilderna aldeles för mörka, för att få bilderna någorlunda ljusa behöver jag ändra slutartiden till ett större tal(altså brukar fota på ca 500 står det, men kanske måste ha 20 för att man ska kunna se något på bilden) Eftersom jag brukar fota djur och dom är aldrig stilla, blir inte mina bilder särkilt skarpa eftersom kameran inte klarar av att fånga rörelserna på bilden. jag har provat andra kameror och då kan man ha mer bländare och iso mm, så då är det lättare för mig att fota med dom kamerorna,
Förstår ni? tycker ni det är ett "bra" skäl till att byta upp sig eller är det igentligen helt onördigt eftersom jag endå inte kommer få mmitt önskade resultat på bilderna?
Jag har självklart tänkt mig en ny nikon så jag kan använda mina objectiv jag har, och maxpris är 13 000kr
Så vad rekomenderar ni?
// Hanna
www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner
Medarbetare på lejonkaniner.ifokus

Du behöver inte byta kamera för att kunna ta när det är svagare ljus, även om några av de nyare klarar det lite bättre. Det handlar mer om att lära sig hur man gör för att få bästa möjliga resultat vid olika ljusförhållanden, och om du tar mycket i vanligt rumsljus kan det vara idé att investera i ett ljusstarkt objektiv i stället; om inte annat så är det ganska mycket billigare, och en bra investering tills du kanske ändå längre fram bestämmer dig för att byta kamera.
Ju längre du kan dröja med att byta, ju bättre kamera kan du få till ett vettigt pris, eftersom dom blir bättre och bättre hela tiden. Om det bara gäller att utvecklas, så räcker din D40 hela vägen fram.
Jag tror faktiskt att det är onödigt att byta, eftersom skillnaden just när det gäller högre känslighet är ganska liten, du vinner ungefär ett bländarsteg med en bättre kamera, medan ett ljusstarkt objektiv ger dig ungefär två.
När det är mörkare har alla kameror mer eller mindre problem, och D40 är långt ifrån det sämsta man kan ha. Om du till exempel skaffar ett 35 mm objektiv med ljusstyrka 1,8 så kan du ta inomhus med ISO 800 i vanligt rumsljus och komma till tider kring 1/50 sekund. Du kan aldrig räkna med att få väsentligt kortare slutartider i svagt ljus och samtidigt bra färger och relativt fritt från brus. Om du höjer ISO över 800, så ökar bruset och dynamiken minskar. Så det kan handla om att välja rätt ögonblick att trycka av och att hålla kameran riktigt stadigt.
D90 kan ta med ungefär dubbelt så snabb tid med liknande resultat i samma ljus, och D7000 är ännu lite bättre, men också dyrare. D5000 har samma chip som D90, men den behöver precis som D40 objektiv med motorn i, AF-S eller AF-I. Här kan du se en jämförelse av sensorerna på D40, D90 och D7000.

Jag tror du kan spara dom slantarna eller köpa bra optik för dom i stället.
Lär dig grunderna inom fotografi. Lär dig vad slutartid, bländare och känslighet är för något och hur det dels påverkar bilden samt hur deras inbördes förhållande fungerar.
En bra start är "Kameraväskan" En sajt som mycket pedagogiskt förklarar det mesta en nybörjare behöver för att få förståelse hur kameran fungerar.