Canon-kameror
Undrar om någon kunde berätta kort var man hittar de manuela inställningarna på en canon d450, eller en sida där det står hur en canon-kamera funkar.
Min morfar har nämligen köpt en canon av min morbror, och tänkte eftersom han inte använder den specielt mycket kan jag ju använda den oxå om jag förstår den;) Har själv en nikon d40 och andra nikon kameror är ju inte så stor skillnad på, men canonen var helt annorlunda.
Undrar även vilken nikon kamera som motsvarar d450 (altså på ett ungifär)
// Hanna
www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner
Medarbetare på lejonkaniner.ifokus

Du kan hitta bruksanvisningen på nätet, men troligen bara på engelska.
Det är inte väldigt stor skillnad mellan din Nikon och en Canon; det som kanske är mest retfullt är att vitbalansen ställs på ett helt annat sätt när man ska ställa in en egen Vitbalans. I Canon måste man ta en bild för vitbalansen. Efter att man har tagit vitbalanseringsbilden i Canon måste man bläddra fram den bilden och välja den för en egen Vitbalans. Vitreferensen ska täcka den inre runda fläcken i sökaren.
Den manuella inställningen gör man med ratten på M, precis som på andra kameror. Då ser man slutartiden och bländaren som är inställda, och kameran ställs automatiskt på ISO 200 om man inte själv ställer den annorlunda.
För att ändra slutartiden snurrar man på det lilla hjulet, och för att ändra bländaren i manuellt läge trycker man på kompensationsknappen invid övre högra hörnet av bildskärmen och snurrar på hjulet. Man ser alla inställningar i sökaren. Längst till vänster ISO, sedan bländaren, och så ljusmätaren, slutartiden och autofokuslampan längst till höger.
ok, då ska jag prova detta, kommer säkert återkomma med mer frågor sen:P
// Hanna
www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner
Medarbetare på lejonkaniner.ifokus

Det ska finnas en svensk bruxis att ladda ner på:
http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=185177&st=379
Man måste vara registrerad på sajten och inloggad för att få tanka hem den.

http://software.canon-europe.com/software/0031354.asp?model=
Är det kanske den här du tänker på ?

Se där fanns den, lite mer lättillgänglig.

Varsågod, nu far jag vidare i cybervärlden …
Det är egentligen ganska lätt att ställa egen Vitbalans. Bara att ha med sig ett vitt papper, fotografera när behovet uppstår. När man går in på "Egen vitbalans" i Menyvalen så visar kameran den sist tagna bilden. Bara att trycka på set och i nästa val trycka OK och saken är klar.
HH