Har försökt lärt mig
Japp, jag har försökt lyssna på all kritik över mina bilder. Har lärt mig att det där med att låsa fokusen inte är att tänka på med en iller. hihi
Man hinner inte. Så jag har gjort det bästa jag kunnat hittills. Men fortsätter testa mig fram. Dagens prov kort blev mestadels skräp. Men några som jag vill ha hjälp med har jag fått ihop. Snälla ni, hjälp mig med tips på hur jag bättre skulle kunna gjort dessa bilder.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Vad har du för kamera Åsa? Alla dina bilder är oskarpa, men du har påpekat varför. Kanske vi kan hjälpa dig med en inställning på din kamera så att du kan få skarpa bilder på illern.
Robert

fin iller måste jag säga,,, ett tips till dej som jag brukar göra är att låsa skärpan bredvid djuret,,,på sidan om framtassen,,eller nått annat bredvid ca där djuret har nosen..fast nedanför (förstår någon vad jag surrar om?)…sen medans du har skärpan låst flytta kameran så att du får hela djuret med…men inte flytta bakåt utan försöka ha kameran på samma avstånd,,annars får du skräpan fel… :-)
nu är ju inte djur stilla speciellt länge,,, och det är jätte svårt att låsa skärpan särskilt om djuret är mörkt… jag brukar försöka distrahera djuret med en massa olika ljud och eller säga nått som väcker deras nyfikenhet och då skynda mej att ta bilden… nu har inte jag någon iller men jag har marsvin,,katt och hund..ett av marsvinen är inte still många sek. så där måste jag vara snabb…

hp photosmart 935
heter min kamera. Jag har testat att ställa den på lite olika med den där val knappen uppe på den men inte gjort några specifika inställningar annars. Hoppas ni kan hjälpa mig.
Att låsa skärpan är totalt omöjligt, lovar. Har testat. Åtminstone funkar det inte på mina. Har fullt sjå med att få dem kvar på fotoplatsen liksom.
Audiatur et altera pars

De flesta kameror har två lägen när man trycker av för att ta en bild. Ett mellanläge för att få skärpan, tryck lite löst på avtryckaren så ska du nog känna att den även finns på din kamera.
#7, skärpan ligger mitt i bild och ögat är oskarpt. Hade du hållt avtryckaren halvägs intryckt, kameran riktad mot det röda ögat, sedan riktat om kameran - fortfarande avtryckaren halvvägs inne och sedan tryckt av så hade bilden blivit skarp.
Robert
Laddade ned en instruktionsbok för din kamera (sökte på 935 men det gick bara att ladda ned 930-serien). Tydligen skulle det gå att låsa autofokus genom att trycka ned avtryckaren till hälften innan man exponerar, det borde gå på din också. Sedan skulle jag nog försöka ställa om den till sportläget (löparen). I sportläget försöker kameran hålla sig till så kort exponeringstid som möjligt och kompenserar troligtvis med något högre ISOtal (känslighet).

Jag ber om ursäkt om jag varit otydlig när jag bett om hjälp här. Men det är alltså inte så att jag inte hittar läget på kameran. Det gör jag. Och ja det finns ett läge halvägsner på min kamera där jag liksom låser fokusen på kameran. Problemet ligger just i att jag inte kan använda mig av den funktionen när jag fotar illrarna. De hinner ju iväg innan jag flyttat kameran är de på golvet eller i taket eller någon annan stans man inte räknat med att den ska lyckas ta sig med huvudet vänt åt just det hållet. En iller kan ena sekunden springa emot dig för att i nästa vära fem meter från dig åt ett helt annat håll.
Så hur gör jag för att få en skärpa direkt, utan att använda autofokusen liksom. Ska testa med att ha kameran i sportläge nästa gång. Vad otroligt gulligt av dig fotord att ta dig tiden att ladda ner instruktionsboken till min kamera.
Tack båda två. Ska testa vidare i kväll och se om jag får några andra resultat. Uppdateringar kommer får ni se om det blivit bättre eller sämre med mina försök.
Mvh Åsa
Audiatur et altera pars

#10, förfokuser som du har fått tips om tidigare av irma, sedan är nyckelordet ta många bilder. Mina barn är inte heller enkla att fotografera, 10-20% av bilderna blir lyckade.
Robert

Du skulle kunna prova att ha kameran på tex 1/1000 sec eller som din kamera kan 1/2000 sec och blixt och sen kräma på med strålkastare behöver ju inte vara en byggsol men en såndär halogen från öb på 150-500 watt så gjorde jag när jag fotade våra chinchillor.
Nu fick jag inte de resultatet jag ville nämligen actionbilder(satt stilla) men med en iller måste de ju bli sådana och med tillräckligt med ljus så borde de funka tror jag för jag är bara nybörjare
mvh/bjorsa

ÅsaF, om du ber någon hålla i illern med händerna i soffan eller vart du nu håller till..sen ställer du skärpan och säger till när dom ska ta bort sina händer..då borde du väl hinna ta nån skaplig bild?
Ett förslag bara..som kanske inte funkar alls med en iller… 

#12 Hur ställer jag in kameran på 1/2000 då? Vad är det? Vad gör det för skillnad på korten? Kan jag se vad jag har för inställningar nu? Har nog inte sett något med så många siffror på åtminstone.
Suger glatt åt mig alla tips. Och här testas det för fulla muggar.
Mvh Åsa
Audiatur et altera pars

Oskärpan kan ha att göra med hur kameran mäter. Ofta finn det tre olika sätt att ställa skärpan.
Spot - skärpan ställs i en liten ruta i centrum
center - skärpan ställs i en större ruta i centrum
Matris - skärpan ställs i på ett stort område.
Problemet åsa är nog att din kamera mäter med matris. Den har råkat sätta fokus på soffan istället. Försök ändra till center eller spot och testa det istället.
#10. Det känner man igen. På mitt ljusstarkaste objektiv 50/1,8 så är skärpedjupet några cm. Ögonen kan bli skarpa medan nästippen är suddig. Då är det inte lätt att få skarpa barn. De rör sig hela tiden. Jag har aldrig sett en iller men jag antar att den rör sig som en 4-åring på speed.
#12. Det är inte alls säkert att du kan ställa in din kamera på 1/2000 sekunder, det är nästan bara systemkameror som låter dig göra sådana inställningar. Det närmaste du kommer är sportläget. Ibland stängs dock blixten av i detta läget och då måste man ha massor av extra ljus. Ett tips angående fokusering är att du fokuserar på en punkt, exempelvis runt en matskål eller om du lägger ut godis. Sen väntar du snällt där med kameran förfokuserad tills djuret/barnet kommer. PANG! En bild i fokus om du har tid.
#12: För att förklara 1/2000. Ljus är ledordet här. Kameran behöver ljus som är relflekterat från föremål den skall avbilda. Det krävs en viss mängd ljus för att du ska få en bild. För att använda oss av en sliten liknelse.
Låt oss säga att du vill ha en liter regnvatten. Du går ut i trädgården med en flaska en dag när det duggar. Du väntar och väntar och det tar flera timmar. Om du satt en tratt med en öppning som var dubbelt så stor som öppningen i flaskan så hade det tagit hälften så lång tid att få samma mängd vatten. Hade du gått ut när det störtregnade så kanske du hade klarat dig med bara flaskan utan tratt och ändå kunnat gå in efter bara några minuter.
Omvandla nu regnet mot ljus:
Regnintensiteten motsvarar ljusförhållandena. Starkt solken=hälleregn inomhus=duggregn
ISO-talet (filmkänsligheten) motsvarar mängden vatten du vill ha. Ju högre iso-tal, desto mindre vatten krävs
Tratten är din bländare och optik: Stor tratt= stort ljusinsläpp liten tratt= litet ljusinsläpp
Slutligen tiden du står i regnet för att få din mängd vatten. Det motsvarar slutartiden
Slutartiden anges i sekunder så 1/2000 är fruktansvärt kort tid. Detta krävs ibland för att frysa rörelser och det kommer definitivt att frysa illern. Tyvärr kräver också en stor mängd ljus.

#15,
"Spot - skärpan ställs i en liten ruta i centrum center - skärpan ställs i en större ruta i centrum Matris - skärpan ställs i på ett stort område."
Rätta mig om jag har fel, det här är något jag har haft problem med själv och haft svårt att förstå. Den mätning du anger är för att mäta ljuset inte för fokusering.
Spot - mätning av ljus vid i mitten i ett mycket litet område
Center - mätning av ljus ett större område än spot, centrumvägd
Matris - mäter ljuset över hela bilden
Hälsningar
Robert
#18 Så fungerar det på min i alla fall (som du skriver)
Däremot så finns det tre fokusvarianter.
Spotfokus (om man väljer att kalla det det)
Dynamiskt motiv
Närmaste motiv
Jag har för mig att kompakter vanligtvis kör den sista vilket ofta resulterar i att man aldrig har en aning om var fokus kommer att hamna. Man ser det ibland som fyrkanter bak på dislplayen men det hjälper inte. Man har förlorat några sekunder och måste fokusera om. Skärpedjupet brukar vara så långt ändå så det kvittar om man inte står för nära :-)

#14 Jag hade väl fel i att de gick att ställa in de de var det att jag hittade denna specifikation på slutartiden för din kamera
Shutter speed
Automatic: 15 - 1/2000 sec.
Men tydligen är de automatic dvs kameran väljer själv vilken tid fast ta en titt i manuallen å se om de går att ändra slutartid/shutter speed för de är inte bara systemkameror som ka det även compactkameror kan det.
Skillnaden skulle bli att illerns rörelser inte skulle orsaka rörelseoskärpa pga att de blir så kort exponeringstid 1/2000 dels sekund .
De var här jag hittade din kamera http://steves-digicams.com/2003_reviews/hp935.html#specs
Hur blir illrarna efter en större måltid behöver dom inte tid till matsmältning och lite slappande fast tror du sagt något om det att det bara blir bilder med sovande illrar.
mvh/bjorsa

#18-19
Man ska inte skriva något innan kl 8 helst 9. Hjärnan är inte vaken ännu.
Jag blandade givetvis ihop orden och fick för mig att min kamera hade tre fokusområden. Den hade bara två Center och multi. Center är lika stor som spotljusmätningen och multi täcker ca 1/3 av sökaren i mitten.

Du skulle kunna testa att ändra bländaren för de går de ju på din kamera det är iconen av på kameran om du då ställer ett lågt tal så får du en öppnare bländare dvs den tar in mkt ljus och om du då har kraftig belysning(strålkastare) så borde kameran sänka slutartiden och den har ju möjligheten att gå ner till 1/2000 sec de går ju oxå att ändra iso talet så kanske man kan få den att ta bilder med kortare slutartid om oxå ändrar dessa tror att man då skall höja isotalet .
manualen finns här ifall nån vill läsa
http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/manualCategory?product=90125&lc=en&cc=us&dlc=en&lang=en&cc=us
mvh/bjorsa

Oj, vad ni hade skrivit. Nu har jag lusläst allt. Men ska nog läsa ett par gånger till för att fatta allt.
Sedan ska jag testa igen. Envis som en iller är jag. Och jag är övertygad att med alla goda råd från er måste det gå att ta en bra illerbild. Även när de är vakna.
Laddade hem manualen. Tack för den bjorsa!
Mvh Åsa
Audiatur et altera pars