Foto iFokus

Foto

Etikett: utanför-ämnet
Läst 2606 ggr
KarolinaM
0

Hjälp med min Nikon D90

Hej!

Jag har en Nikon D90 sedan 1 månad tillbaka. Jag är jättenöjd och har mest köpt den för att kunna ta fina bilder på mina barn.

Nu har jag ett problem…den funkade kanon i början, men nu verkar jag ha kommit åt en inställning för fotona blir mörka. När man trycker ner knappen och kameran fokuserar / ställer in skärpan så är bilden ljus och fin. Sen när jag har tagit bilden så är den mycket mörkare. Förstår ni?

Bilderna blir mörkare än verkligheten om ni är med? När jag tittar i LCD skärmen så är det ljust och fint, men efter jag tagit bilden så är den mörk.

Anna
0

Vilket fotoläge har du kameran på?

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

[mingdie]
0

Om du laddade upp en av bilderna här så skulle det vara enklare att svara. Och om du använder något bildbehandlingsprogram som photoshop så använd inte "spara för webben" när du spara bilden utan använd "spara som". Då kommer all information om hur du tog bilden att vara kvar och vi kan se vilka inställningar din kamera hade.

Ta gärna och ladda ner en bra och en dålig bild så kan vi se om det är någon skillnad på inställningen.

Inkanyezi
0

Du har antagligen kommit åt kompenseringen. Om du tittar i fönstret på ovansidan visas kompenseringen med plus eller minus och en siffra. Om bilderna blir mörka står den kanske på minus.

För att ändra kompenseringen trycker man på kompenseringsknappen, den sitter strax bakom avtrycket och är delad diagonalit i två fält med plus och minus. Så snurrar man på hjulet som sticker ut bak tills den står där man vill ha den. Den normala inställningen är noll, ingen kompensering.

Kompenseringen visas i sökaren också. Den kan ställas för att tala om för kameran att man vill ha bilden mörk eller ljus, när motivet endera är mycket ljust (som snö t.ex.) eller mycket mörkt. När det är snö ställer man den mot plus, och när bakgrunden är mörk kan den behöva ställas mot minus, men normalt står den i neutralläge.

hejhejhejhejhej
0

Lånar tråden, hur sätter man på självutlösaren på Nikon D90?!

Inkanyezi
0

Du trycker på knappen för självutlösare eller serietagning och snurrar på hjulet så självutlösarsymbolen visar sig i fönstret på ovansidan. Sedan kommer den att startas när du trycker på avtryckaren.

Det rekommenderas att du sätter på locket på okularet för att det inte ska komma in ljus bakifrån och störa mätningen när du tar med självutlösare.