Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 2240 ggr
saandrra
0

Reflexskärm, fjärutlösare..

Hur stor ska en reflexskärm vara? Och vart kan man köpa dom för billigast pris, men ändå vara av bra kvallitée.

Och en fjärrutlösare, finns det dom som passar till olika modeller? Just nu har jag en Nikon D40, men ska köpa en Nikon D90 om ett tag, så om det finns en som passar båda skulle det vara toppen, skulle inte behöva köpa nytt! :)

har ni nån idée! ;)

Metinia
0

Tvspelsweb äger på reflexskärmar - sååå mycket billigare än alla andra (och så vitt jag vet ändå bra kvalitet)! Jag har själv 110cm vilket är stort, men det funkar nog bra med mindre också om man vill ha det, :)

Fjärrutlösare till Nikon kan jag tyvärr mycket lite om, så där vågar jag inte råda dig till något, men det finns nog många andra som kan.

saandrra
0

#1 Tack för tipset!
Nu fick ja fram en till fråga!
Vad är skillnaden mellan de olika färgerna? Såg att det fanns:
Svart
Vit
Silver
Guld

Metinia
0

#2: De olika färgerna reflekterar olika ljus. (Förutom de du har nämnt finns det även blåa, gröna och transperanta så vitt jag vet, finns säkert ännu fler.)

Svart: Reflekterar inget ljus alls, förstärker skuggor istället.

Vit: Vanligaste färgen skulle jag tro. Ger inte superstarkt ljus, men med neutral färg.

Silver: Ger starkare reflektion än vit och ger en kall ton i de reflekterade färgerna.

Guld: Som silver fast ger en varm färgton i färgerna istället.

Blå/grön: Har aldrig testat, men gissar att de ger blått/grönt ljus.

Transperant: (Man brukar inte låta ljuset reflekteras i denna utan istället "silas" igenom). Ger ett mjukare ljus och minskar skuggor. Tror att det blir lite som om det var ett svagt molntäckte på himlen.

saandrra
0

Okej, tack för svar! :D
Hjälpte super mycket!