Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 1305 ggr
maria93
0

filmfunktionen

Hej, kunde inte hitta något annat forum som passade bättre så jag ställer frågan här ;)

Jo, så det här med filmkameror. Hur gör man egentligen för att leka med skärpedjup, fokus mm? vad för sorts kamera behöver man då? hur långt sträcker sig filmfunktionerna i en systemkamera?

tex att följa ett föremål som rör sig bort från kameran. eller att först ha ex en blomma i närbild och sedan se hela ängen bakom.

Inkanyezi
0

Det är ganska svårt att leka med fokus under filmning på en digitalkamera, eftersom autofokus är lite oförutsägbart och manuell fokusering likaså, när objektivet inte har någon avståndsskala. kanske det enklaste sättet att få bra kontroll över var skärpan ska hamna är att skaffa objektiv av äldre typ med en fokuseringsring och avståndsskala. När man har ett sånt är det lätt att bestämma fokus med en spak som man fäster på avståndsringen.

Om jag skulle syssla med sånt skulle jag i första hand titta på Sony, där man kan sätta på gamla objektiv från Minolta. Också på Nikon är det enkelt att använda äldre gluggar, där man har bättre kontroll över var man vill lägga skärpan. Sonys nya Alpha 55 verkar ganska lovande för filmning, och det finns flera objektiv som har avståndsskala och som man kan aptera en spak på så att man kan köra som proffsen med skärpan.

maria93
0

okej. Ja hyfsad kontroll vill man ju ha iaf! :) Det finns ingen som vet något om vanliga filmkameror då? för dom har jag ingen koll på alls. hur mycket kan man styra med en sån vanlig?

caluha
0

#2 Ska du ha en filmkamera med manuell fokus blir det knepigt. De små varianterna som finns att köpa på t.ex. Expert och så vidare, har sällan någon manuell fokus, vilket är det du är ute efter. Vissa har det, genom att man trycker på skärmen vart fokuset ska vara, men där har man ingen vidare kontroll. Jag tror heller inte att man kan göra det medan man filmar.

Tyvärr, om man ska ha den kontrollen du vill ha, får man lägga en rejäl peng för att få kameror som är lite större som har manuell fokus och liknande. Nackdelen med små kameror är också att eftersom chippet är mindre, är det svårt att få kort skärpedjup.

Man kan försöka leka med autofokusen genom att ställa sig långt ifrån, zooma in max, så att något av det du ska filma blir suddigt. Sedan när du filmar, och börjar röra kameran, kommer autofokusen att ställa sig på det du rör kameran mot. Det är dock högst osäkert eftersom man inte har en aning om vad kameran har för sig. Den kan fokusera på något helt annat, och antagligen lite hackigt, så det lär inte bli snyggt.

maria93
0

okej :( så då finns det ingen billig genväg… :@ men ska kolla upp det där med gamla objektiv!

caluha
0

Jag har en Nikon D90, och använder 20 år gamla objektiv. Jag har lyckats göra rätt fräcka fokusskiftningar med dem, så jag tycker helt klart du ska kolla upp det!