Foto iFokus

Foto

Etikett: övrigt
Läst 2345 ggr
[Piaffen]
0

Dum kamera, Elak kamera, Seg kamera!

Jag har en Exilm Casio kamera och jag fotar gärna hästar som gör cirkuskonster, och konsterna går så snabbt och när jag trycker av så tar det ungefär 3 sekunder för kameran att ta bilden. Finns det några inställningar som gör att kameran tar bilden när man trycker? Tacksam för svar!

Inkanyezi
0

Nej, det finns inga såna inställningar. Det är i stort sett bara systemkameror som löser ut direkt när man trycker av. Det finns också någon av de dyrare kompakterna som gör det när man ställer manuellt.

Så tyvärr; när man ska ta djur som gör konster, hoppar eller springer, då är det systemkamera som gäller om man inte kan få precis rätt framförhållning.

[Piaffen]
0

Då får jag försöka spara i hop till en systemkamera, Tack för svaret i alla fall.

TildaH
0

Jag har då en kompakt kamera, inte särskilt dyr heller, tror den kosta omkring 5000.- och på den kan man ställa slutartiden. Så nog skulle jag kolla lite på kameran för säkerhets skull, på min vrider jag på en ratt uppe på kamerna, där väljer jag symbolen S för att endast ställa slutar tid.

--------------
//Tilda, http://guldis.bloggplatsen.se
Medarbetare på Hamster ifokus

gurin
0

Det handlar inte om slutartid. Det handlar om den tid det tar från det du tryckt ner knappen till dess att kameran öppnar slutaren. Den kan bero på många saker som hur lång tid autofokus tar på sig som hur lång tid den tar på sig att mäta ljuset osv.

Slutartid är den tid slutaren är öppen för att ta bilden.

mvh/gurin

TildaH
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kan hända att jag använder fel ord då.

Det jag menar är i alla fall:

Utan att ändra inställningar, jag klickar- skärmen blir svart med texten bearbetar bilden dröjer några sek- sedan har jag en suddig bild som inte ens föreställde de jag ville.

Ändrad inställning, läge S, väljer t ex 1/800 kamerna klickar direkt o är direkt redo för ny bild. Bilden som fotades var exakt det jag ville.

Att skärpan osv är usel, de är andra inställningar o fotograf fel, heheOskyldig

--------------

gurin
0

Jo det är riktigt att du menar slutartid, men det är inte det som Piaffen frågar om. Om hon/han/den det menade slutartid är frågan felställd och Inkans svar inte längre korrekt.

När din kamera bearbetar bilden är den redan tagen. Det den gör är att framkalla den till en jpg och spara den till kortet. Det kan ta sin lilla tid, beroende på val av kamera.

På min urgamla digitala systemkamera Olympus E1 tar det också en ganska lång stund. Men jag kan ta tolv bilder innan kameran ens behöver börja spara och bearbeta bilderna.

mvh/gurin

TildaH
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ok, kanske inte hjälper för henne då. Synd, tänkte att man hittat lösningen, blev själv så nöjd när jag äntligen lärde mig hur man skulle göra för att hinna fota snabbfotade hästar *hehe, rolig formulering*

--------------

Inkanyezi
0

Det är sant att det finns vissa dyrare kompakter, som med rätt inställningar kan fyra av kvickare när man trycker på knappen. Det förutsätter att man ställer manuell skärpa och även exponering, och att kameran när de inställningarna är gjorda löser ut snabbare.

På alla kompaktkameror med manuella inställningar möjliga är det sättet att få slutaren att lösa ut med så kort fördröjning som möjligt. På min Canon G7, som är en av de mer avancerade och inte var särskilt billig (dyrare än den billigaste systemkameran), blir fördröjningen ändå tydligt märkbar. Jag uppskattar den till mer än en tiondels sekund; alldeles för mycket för att plåta djur som leker. När kameran står på automatik är fördröjningen ännu längre, och det gäller även när jag har låst avståndsinställningen. När jag tar med min systemkamera upplever jag inte att det är någon fördröjning alls när jag trycker på knappen.

Det finns så klart kanske någon kompakt som är kvickare, men i regel är de så här slöa och tröga. Man trycker ner knappen, så händer ingenting, så händer ingenting igen, och så löser den ut. Det är så jag uppfattar problemet, och jag har använt åtskilliga olika kompaktkameror, och de har alla en klart märkbar fördröjning som är mycket irriterande när man tar sånt som rör sig.