Foto iFokus

Foto

Etikettvilda-och-tama-djur-ej-kritik
Läst 1603 ggr
HannaW
0

Snabbt svar!

Hallå!

Imorgon ska jag ut på min första privatfotografering Skrattande Det är en tjej som vill ha bilder på sig och hennes häst, både ridbilder och porträttbilder. Jag har en fråga och det skulle vara jättesnällt om någon kunde svara på den nu!

Jag har aldrig fotat i raw-format förut men jag har photoshop så  jag kan öppna sådana bilder. Jag har hört en massa bra om RAW, så nu frågar jag någon som kan lite mer och som har lite mer erfarenhet om det, ska jag fota i RAW eller JPEG imorgon???? Är det mycket svårare eller knepigare?

Otroligt tacksam för alla svar! :)

fia-mia
0

Du kan ställa in så kameran sparar en bild i varje format, så slipper du ha beslutångest ;)

MVH Mia (miisasphoto.tk)

medarbetare på cocker spaniel ifokus

Inkanyezi
0

En grundregel är att man inte bör ge sig på ett jobb med oprövad teknik. Det gäller om man har skaffat nya grejer, och det gäller självklart om man gör något som man aldrig har gjort förut.

Jag vet inte vilken kamera du har, men om kameran klarar att spara både RAW och jpeg med högsta kvalité, så kan du välja att göra det. Om den däremot bara kan leverera en jpeg "basic" tillsammand med RAW, så är det mer vågat, för då kan du bli tvungen att göra bilderna från RAW.

Men jag vet ju inte heller i hur hög grad du i övrigt har tekniken i din hand. Det finns flera fördelar med RAW om du gör mindre missar, eftersom man har större spelrum att korrigera dem. Det gäller främst vitbalansen, men också exponeringen. Råfilen har fler bitar än en jpeg, och korrigeringar av färg och ljushet från råfilen ger inte lika mycket posterisering som när man gör det från jpeg.

HannaW
0

Jag kollade och man kan spara en i varje, så jag gör det.

Tusen tack för svaren, jag visste inte att man kunde göra så innan! :D