Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 2201 ggr
dannepic
0

D90 kontra D7000

Hej!´

Är på gång att köpa en kamera!

Har fått ett erbjudande på en Nikon D90 med 18-105 VR för 7995:- som låter bra. Samtidigt har jag läst lite om efterföljaren D7000. Men om jag har förståt det rätt så kostar den med ovanstående optik minst 4000:- mer.

Är den så pass mycket bättre att det är värt 4000:- mer??  Sen undrar jag lite om bildhanteringssystemet EXPEED 2 är mycket bättre än den vanliga EXPEED som finns i D90?

Vill också tillägga att jag inte är så intreserad av filmfunktionen.

Vore grymt tacksam om någon kunde vägleda mig.

MartinO
0

Då D7000 inte är ute på marknaden ännu är det svårt att ge ett relevant svar. Det styrker dock min farhåga att Nikon fasar ut Dx-formatet att omfatta konsumentsegmentet, då D7000 kommer att ersätta både D90 och D300s.

Jag hade personligen jagat en bättre begagnad D300s, då den både är snabbare och har fler AF-punkter. Dessutom har D300s fler dedicerade reglage, vilket gör att man slippper gå in i menyerna för att ändra vanligt förekommande inställningar.

Ken Rockwell har skrivit om D7000 och presenterar en bra jämförelsetabell för Dx-kamerorna.

Sajtvärd för Foto

Sajtvärd för Fågelskådning

dannepic
0

Ja, du har en poäng där faktiskt.

Saken är den att jag är inte så förtjust i att köpa begagnat, då jag normalt sätt  är en "otursfågel" när det gäller den här typen av prylar och känner en extra trygghet med att ha garantier och drulleförsäkringar :/

Frågan är då om D7000, när den nu kommer motiverar en såpass högre prislapp.

Enligt "Kamerabild.se" är det rekommenderade priset för en D7000 med 18-105 13.990:- och tippas hamna på 10% under det i butik, alltså ca 12.500:-.

Alltså dryga 50% mer än D90 med samma optik.

ÅÅÅHHHH,kan inte bestämma mig…….

Anfa
0

Har en D90 som jag är supernöjd med, om de står mellan de 2 kamerorna så hade jag nog tagit en D90 och lagt de övriga pengarna på en bra optik =) D90:n kommer antagligen att sjunka i pris nu efter att D7000 kommer :P

caluha
0

#3 Jag har också en D90 just nu, och är helt otroligt nöjd med den. Den ligger väl i amatörsklassen, men tar bilder som är helt klart proffessionella, med rätt fotograf bakom den. Vad gäller D7000 har jag ingen aning, har inte läst så mycket, men kan inte tänka mig att den är värd så pass mycket mer. Det hela handlar väl om att den är just ny. Självklart har alla nya kameror något som i alla fall på pappret är "bättre" än tidigare modeller, men kan inte tänka mig att det är värt de pengarna.

Som sagt, kör på D90n, och lägg pengar på grym optik istället.