Kritik (H) Bäck i trollskogen
Efter att ha svurit en ramsa över att jag inte hade något stativ med mig så hittade jag en stor sten att ställa kameran på. Med hjälp av några murkna grenar lyckades jag även att stå rakt.
Nog om det. Bilden är en HDR-bild av tre exponeringar som kameran (Sony a33) sätter ihop automatiskt. Tonemapping är gjord i Photomatrix.
Vissa av vattenblänken på stenarna är tyvärr utbrända. Jag ska försöka ta nya bilder när jag är i närheten nästa gång. Då blir det i RAW och skapa HDR i datorn istället.
Det jag känner att jag har svårt med är beskärningen av bilden. Här är mitt förstahandsval av beskärning

Mycket vackert! Jag hoppas själv snubbla över ett vattnfall i en skog någo gång i mitt liv =)
Jag tycker helt klart att den andra bilden är bäst. Den får en snyggare inramning och gör att det ser mer trolskt ut. Att fokusera för mycket på vattnet, som i första bilden, förtar mycket av känslan. Tycker jag =)

Det är fint med långa slutartider och vatten. Tror dock bilden hade vunnit på att bara exponeringsblanda. Om man nu inte är ute efter den artificiella look som Tonmappning kan ge.

#2 Jag håller med dig på sätt och vis, men jag tycker även att det gör bilden mer orolig på något vis. Jag kanske kan beskära lite i vänsterkanten.
Stöter du på en bäck och följer den så hittar du nog ett vattenfall. Det här är bara ett litet vattenfall, max 50cm högt.
#3 Långa slutartider på vatten är fint. Det är tur att det är mörkt i skogen en oktobereftermiddag. ISO 100 och en riktigt liten bländare så fick jag upp tiden till 8 sek :-).
Exponeringsblanda kunde jag inte göra eftersom jag inte tog i RAW och kameran spottade ur sig en sammansagen jpg-bild. Men nästa gång blir det RAW och stativ.