Nikon D3000
I min förra tråd radade jag upp en del önskemål gällande en kamera. Jag blev tipsad om Nikon D3000 och efter att jag läst om den blev jag mycket intresserad.
Finns det någon här som har en Nikon D3000? Fördelar/Nackdelar med kameran? Bifoga gärna oredigerade bilder som ni tagit med kameran!
Livet med två australian shepherds
- https://brukshundarnas.wordpress.com

Jag har också läst mycket om den kameran, funderar också på att köpa en sådan, jag tycker den verkar bra! :)
Jag har en föregångare åt D3000, nämligen D40.
D3000 har inga nackdelar om du inte ger den det ;)
Det är mest kunskaperna man har och i många fall optiken samt efterbehandlingen som brukar avgöra det slutgiltiga resultatet.
Ett tips innan du köper en ny systemkamera, är att lära dig vad den "fotografiska triangeln", Bländare-Slutartid-ISO innebär, det kommer hjälpa dig väldigt mycket på traven!
Läs annars på hemsidor, recensioner och gärna fakta innan du köper den, det finns risk annars att du blir besviken.

Jag ska köpa en sådan, har sökt runt mycket på nätet och den verkar väldigt bra! :)
MVH.
Louise T
Medarbetare på Dvärgkaniner.ifokus.
" Everybody needs inspiration "

#4-7: Super snygga! :)
MVH.
Louise T
Denna kameran ( Nikon D3000 ) så kommer jag köpa imorn som en julklapp men ska "öppna" den på julafton. Och jag hoppas verkligen att jag tagit ett väldigt bra beslut att köp den. Men det tror jag nog :)
#8 Tack =)
Jag har själv köpt kameran nu och är jätte nöjd. :-) Försöker lära mig så mycket som möjligt.
Här är en bild jag tagit med kameran.

#11: Super fin bild! :)
MVH.
Louise T

Funderar också på att köpa den! Har inga pengar nu bara, men ska vänta tills efter jul, för är 100% säker på att jag inte kommer få den =(
Fins bilder! Ni som tagit dessa bilder, hur mycket erfarenhet av nikon D3000 och av systemkameror har ni?
/Celine
~
~www.sthlmsryttarna.blogg.se~
~Medrabetare på galopp
~Guldkustens kaninuppfödning~
Jag har haft min d3000 i ca en månad nu, men jag har haft en d40 sedan jan -08.
Jag hade ingen som helst erfarenhet gällande systemkameror innan jag köpte min D3000. Jag valde D3000 eftersom att den är speciellt anpassad för nybörjare bland annat tack vare Guide funktionen.
Bilden på katten i #11 är tagen på Auto, inga specifika inställningar gjorda av mig.

Jag undrar en annan sak. Jag har inte möjligheten att betala tusentals kronor för en systemkamera och tillbehör och därför har jag tittat en del på blocket..
Egentligen ville jag ha en Nikon D3000 men har hittat en Nikon D40 för 4000 kr vilket är ett hyffsat rimligt pris…
Jag har hört att D40 och D3000 är ganska lika, stämmer detta?
Och sedan undrar jag om det kan vara värt att köpa en D40? D40 kostar mycket mindre än D3000 men D40;n är ju lite äldre också..
Har försökt att hitta likheter/skillnader, men nu undrar jag vad ni har för erfarenheter kring detta?
/Celine
~
~Medrabetare på galopp
#17 Det är ingen större skillnad i billdkvalité på D40 och D3000, de "förbättringar" som gjorts i D3000 är en större LCD, högre Upplösning (mer megapixlar) samt att den har hjälpläget.
Att D40n är äldre än D3000 betyder inte att den ger annorlunda bilder.
Du får en ny D3000 +18-55II på Siba för 4000 kr just nu.
Annars kostar de runt 5000 kr, jag köpte min D3000 +18-55II för exakt 5000. Då fick jag väska och minneskort på köpet.

Det rä denna jag funderade på, http://www.blocket.se/vi/25224123.htm
Men ska kolla om siba har någon hemsida, om det #19 sa stämmer är det ju underbart! ;O
/Celine
~
~Medrabetare på galopp

#22 - Visst är kameran helt UNDERBAR ??

#23: Ja verkligen!! Passar mig perfekt! 
MVH.
Louise T
När jag får pengar ska jag köpa den kameran! :D

#25: Du gör ett bra köp! :D
MVH.
Louise T
#26 - Ja, det hoppas jag! :D
Ska självklart kolla hur den ligger i handen på mig osv, innan jag köper den ;p

Ska kanske köpa den imorogn..:) Blev lite avskräckt bara när en vän till migsäger att den är super dålig och tar in ljus hemskt och dåligt och att det blir som mobil bilder inomhus.. Har ni som harkameran nån erfarenhet av detta?
/Celine
~
~Medrabetare på galopp

Sen undrar jag, har nisom köpt den köpt till bättre objektiv? Min vän säger nu också att hon tycker att den är värdelös och att dom som tar bra bilder har bättre objektiv..:P
/Celine
~
~Medrabetare på galopp

#28 det är inte fel på kameran. Det är bakom den som problemet är.
Det kvittar hur dyr och avancerad kamera du har om man inte kan hantera den.
Sajtvärd för Foto
Sajtvärd för Fågelskådning

#28. Låter som din vän inte har en susning om hur man använder en systemkamera.
Visst, betydelsen av bra optik kan inte nog understrykas men även med kitgluggen presterar den kameran otroligt bra. Det hänger mer på fotografen än på lameran!

He he, Martin. Samma tanke postat samtidigt!

Nikons kitglugg 18-55 är erkänt bra för att vara en kitglugg.
Sajtvärd för Foto
Sajtvärd för Fågelskådning
#28 - 29
Precis, det är knappast kameran som är dålig. vill man inte lära sig detta med bländare, slutartid och iso så kan man klara sig bra med en kompaktkamera istället. Tycker det är lite lustigt, jag har hört precis samma påstående om denna kameran från en kompis "att den tar lika bra bilder inomhus som en mobilkamera" Undrar om det är samma person vi tänker på då?
Men iaf, jag har försökt förklara för vännen att hon borde läsa hur bländaren och allt sånt fungerar, det är först då som hon kan börja prestera någonting och verkligen få nytta av att det är en systemkamera hon håller i sin hand.
Oftast så är det så, det är inte kameran som är dålig utan det är personen bakom som inte kan sin kamera och klagar därför på att den ärdålig. ;)

#34 kan hända att vi tänker på samma person, men ska inte säga hennes namn här, hon kanske inte vill det ;)
/Celine
~
~Medrabetare på galopp

Trevligt med era finabilder!
Blir dock så himla osäker,vill inte bara köpa en kamera och det känns som det finns så många.. Såg nu också att Canon eos 1000d är till samma pris.
Vet att det är individuellt som alla säger, men har ni en idé om vilken jag ska välja….?
/Celine
~
~Medrabetare på galopp
#38 - Åk och testa hur kamerorna ligger i handen på dig först så kan du säkert bestämma dig :p

#39 Tycker Nikon känns "större" och har kikat in D3000 ett bra tag nu..
/Celine
~
~Medrabetare på galopp

Känslan är viktigare än man tror, känns inte kameran bra blir det obekvämt att hantera den.
Kvallitetsmässigt kvittar det vilket fabrikat du väljer inom samma segment. Det finns inga dåliga systemkameror, det finns heller inga som är bäst på allt, det gäller att du hittar den som är bäst för dig.
#40 - jag ska åka och "känna" på kameror imorgon eller iövermorgon tror jag ;p

Pappa håller på och tjatar om Canon EOS 400D som en galning nu, han harhittat den på blocket för 3.800 Han anser att den är dyrare än D3000Och därför bättre… Har blivit så insnöad nu på D3000 och vill ha den, men jag kanske borde lyssna på pappa? (som inte kan något om kameror :P)
/Celine
~
~Medrabetare på galopp

Canon 400D är från 2006, altså en relativt gammal modell, utvecklingen går otroligt fort på kameramarknaden.
#43 Vad är hans övriga argument?
Vad känner du att den skulle kunna göra bättre än D3000?
Känner att jag börjar bli smått irriterad nu…"/

#45 haha,du skulle höra hans argument.. Svårt att säga emot utan att han blir arg. Synd att du börjar bli irriterad, men det är ju inget tvång för dig att svara.. =/ (Antar att det är för alla dessa "vilken kamera ska jag köpa"-frågor?Annars, förlåt mig:))
/Celine
~
~Medrabetare på galopp
#46 Fråga då dig själv vom du tycker att hans argument är värt att köpa den.
Det som jag blir irriterad är att bla Geronim0, jag och flera andra påpekar gång efter gång att det inte spelar någon roll vilken system man köper som första kamera, och att man man ändå fortsätter fråga på om och om igen..
Nej det är inget tvång för mig att svara, jag gör det frivilligt =)

#46.
Canon 450D är från 2006
Nikon D3000 från sommaren 2009.
Bedöm själv vilken som innehåller modernast teknik, tex. förmåga att klara höga ISO och långa exponeringstider med bästa möjliga brusnivå?
Med tanke på hur fort utvecklingen går är det som att välja mellan en gammal Volvo 240 från -80 talet eller V70 från 2009. Vilken hade du valt?

#47 Nej visst, det kan jag förstå,absolut. Men jag kan inte låta bli att känna mig så osäker, med tanke på prisskillnaderna. Skulle kunna fråga 100 frågor till ang. detta eftersom jag är så grön och osäker.
Ett av pappas argument var att Canon:en var billigare,då köper jag väll den istället såklart, eftersom den är billigare + att det inte spelar någon roll vilken 1:a kamera
/Celine
~
~Medrabetare på galopp

Då jag känner att jag står och dunkar huvudet i väggen drar jag mig ur denna tråd.
Du köper naturligtvis vilken kamera du vill, det skall du göra, inte den någon annan tycker du skall köpa.
Lycka till, jag hoppas du blir nöjd med din nya kamera, vilken det än blir och hoppas vi snart få se en massa bilder från dig med din nya kamera!
#49 Se till att få känna på de olika kamerorna. Det är viktigt att den känns bra och att du når avtryck osv bekvämt. Det blir inga kort tagna alls om kameran ligger hemma. Den ska vara med så mycket det går och då måste man trivas med den.
Jag förstår att du är osäker då det ändå är rätt mycket pengar det handlar om. Det är ju viktigt då, att det verkligen fungerar bra för dig.
HH
#48 Hoppsan! Det är nog "tryckfelsnisse" som varit i farten :) Canon EOS 450D är inte från 2006. Har för mig att den kom i början av 2008. Men förmodligen menade du Canon 400D :)
Jag är 1500:- från en Nikon D3000, men varken pappa eller farmor/farfar vill hjälpa och betala så får helt enkelt spara ihop tillräckligt tills jag kan köpa den..

Nu är en D3000 påväg hem till mig :)
/Celine
~
~Medrabetare på galopp
Kameran är slut på siba eller är det något fel på sidan? :s
Billigast på siba, men aja..

#57 Jo har vakat som en hök och plötsligt blev texten grön och då beställde jag den blixtsnabbt. Är typ slut annars :O Och finns inte i lager i något varuhus..
/Celine
~
~Medrabetare på galopp
Är det din första systemkamera, go for it! (;