Studio-hjälp!
Hejsan!
Efter mkt tänk och er hjälp har jag förstått att det inte finns så mkt som är bättre än nikon d90 om man inte vill betala myyycket!
Istället vill jag lägga pengarna på en lätt men bra studio.
Vad bör jag tänka på när jag ska köpa tillbehör? Det finns ju så mkt att välja mellan.
Har ni några tips på vad man bör tänka? Tex watt o sånt.
Som sagt, studiogrejer till nikon d90? Billigt och bra!
Hjälp :)

Om du ska he en hemmastudio räcker styrkan hos de billigara studioblixtpaketen ( dvs med två blixtar från 110 ws och uppåt, med paraply ( genomskinligt ) ger de ca F8 på ISO 100 och på 2 meters avstånd från modell ( alltså 110 ws )) ).
Det billigaste paketet jag kan hitta just nu är DÖRR 120 för 1990:- med 2 st studioblixtar på 120 ws ,stativ och paraplysoftboxar och stativ ).
För att trigga blixtarna behöver man en enkel IR sändare ( kostar ca 300:- ) eller radiosändare ( något dyrare ). Det går att trigga blixtarna med kamerans blixt, men den vill man inte gärna ha med på bild.
Många köper velourtyg på Jysk ( nån hundring för 5 meter ), men vil man ha släta bakgrunder är det pappersrullar som gäller. De är 2.70x11 meter och beställs från Scandinavian Photo eller nån annan fotofrima på nätet. Kostar en tusenlapp ca.
Jag vill ju att det ska finnas möjligheter till att ta riktigt bra bilder, räcker de ljuset? Mitt fotorum är mörkmörkgrön med svart golv utan fönster så det behövs nog bra ljus för att lysa upp modellerna/djuren .
Funderar lite på detta paket? Något som cyperphoto själv rekomenderar.
http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=371261
Jag snor tråden lite grann till en snabb fråga bara.
#1, om man köper setet som du länkar till, fast värdepaketet som innehåller en IR-sändare också, är det allt man behöver förutom bakgrund då? Bara att tuta och köra?

#4 Bara och tuta och köra. Kom bara ihåg att inte använda snabbare slutartid än 1/250 eller så, då slutaren annars inte kommer och synka helt med blixtarna ( så är det med ala studiobixtar ).
#2 Ja ljuset räcker som jag skrev till ca F8, på ISO 100, på ca 2 meters avstånd från modell. med softboxparaplyer i ditt länkade set blir det förmodligen lite mindre spill och något kraftigare ljus då ( än med de transparenta paraplyer jag själv har ).( du länkade för övrigt till samma set som jag, du kanske menade något annat, då jag inte kunde se nån rekommendation från Cyberpjhoto ).
#5 Okej, tack så jätttemycket
Hmm.. det du länkade till kostade runt 2000kr men de jag länkade till kostade 6000?
http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=371261
#7 Då ska du väl ändå vara tacksam och glad. Du vinner ju 4000 kronor på det!
/Désirée

När jag klickar på din länk ( både i tidigare post och din sista ) kommer jag till setet för 1990:- ( det är samma artikelnummer i alla länkar dessutom )
#8 amen hallå? :S det är ju skillnad på de olika paketen….
#9 aha.. då testar vi såhär då:
Paketet heter "Elinchrom Studioblixtpaket D-Lite 2 & 4 it To Go Set. 2st blixtar + tillbehör"

Du får lite mer effekt med Elinchrome som ju också är ett mer känt märke, en 200ws och en 400ws blixt. Om man har budget för det kan de ju vara ide och satsa på Elinchrome kanske. Ljus är dock ljus, så kvaliten på det lär vara detsamma.
Är det värt att köpa det dyra paketet eller räcker det billigare till bra fotografering ändå?
Om det nu inte skiljer sig så mkt så är det ju onödigt att köpa det dyrare.
Tanken är att fota djur o människor och ev sälja fotona sen.
Ni får ursäkta mig för att jag krånglar.. vill ju gärna inte köpa "fel" o ångra mig sen.

Det handlar mer om hur man ljussätter än man har blixtar som kostar skjortan. De ger ju samma ljus i grunden.
Det som skiljer stora märken är också utbudet av tillbehör, som brukar vara större, och dyrare. DÖRRS tilbehör var ju väldigt billiga såg jag.
Jag började själv med Kafferus billigaste blixtar som jag använder fortfarande vid varje session, har dock skaffat fler.
Å andra sidan om du skaffar större lokaler sen för att fota i kan Elinchromes set komma väl till pass då du kan öka avståndet lite mellan modell och blixt.
Tänk dig att du fotar med 100ws blixtar och vill öka avståndet till modell till det dubbla. För att få samma exponering så måste du fyrdubbla effekten för att få samma mängd ljus på modellen, alltså 400 ws blixtar istället för 100ws. Ljuset avtar väldigt fort.
Jag köpte det settet #13 pratar om, från kaffebrus, och har precis börjat fota med det. Det blir fantastiska bilder utan någon större ansträngning, vilket innebär att om man lägger ner tid för att verkligen lära sig ljussättning, kommer bilderna bli än mer fantastiska.
Settet jag pratar om är detta.
Till det köpte jag en bakgrund från kaffebrus också, en vit sådan.
Om man inte har en onormalt skitstor studio räcker dessa blixtarna gott och väl. Vad ska du fotografera? För porträtt och produktfotografering och liknande behöver man verkligen ingenting annat än dessa. Ska du däremot fota skolklasser är de kanske lite klena, men jag kan inte tänka mig att det är det du är ute efter.
Okej jag tror jag hänger med nu :) Då räcker alltså det "lilla" setet gott o väl till min studio som inte kommer vara överdrivet stor.
#14 har du bilder du kan visa taget med setet? :) skulle vara intressant att se.
#13 vill också gärna se lite bilder med dina blixtar :)
Nu har jag dock en fråga till.
På cyberphoto kan man välja mellan antingen 2 softboxar eller 2 paraply, på kaffebrus får man en av varje. Vad är bäst?
Vad är skillnaden?

Skillnaden mellan softbox och paraply är främst reflexerna man får i ögat, och i viss mån formen på skuggor. Jag föredrar softbox som ger en fyrkantig reflex, framför paraply som ger paraplyformad reflex i ögat eller andra konvexa ytor.
Paraplyet är lättare och mer flexibelt och kan vara lättare att bära och att sätta upp om man ska ta med sig grejerna.
#15 Jag antar att skillnaden blir att softboxen är direkt ljus, paraplyet indirekt. Jag använder paraplyet som upplättning, och softboxen som huvudljus. Det kanske är helt "fel", men jag har upplevt det som bra.
Då jag använder 20 år gamla objektiv utan bildstabilisering, är den tydligaste skillnaden att bilderna blir betydligt skarpare, eftersom rörelseoskärpa i princip helt uteblir. Man kan fota med låg ISO, sluten bländare, och ändå få ljusa, fina bilder, och detta medför så klart stort skärpedjup.
Jag har en bild, tagen på mig själv av min flickvän, som togs när jag skulle kolla om båda blixtarna faktiskt blixtrade. Den ena är styrd av en sändare på kameran, och den andra har en så kallad slavcell, som aktiveras när den första blixten brinner av. Självklart är man nyfiken att se om tekniken fungerar. :) Den bilden visar jag inte för att det är en så bra bild, men för att man ser lite hur bilderna ser ut jämfört med bilder tagna på annat sätt.
#17 kan du visa bilden du är mest nöjd med också? så man ser lite skillnad. Kanske annan ljussättning?

Det går inte att se så stor skillnad på blixtar för 20000:- eller Kaffebrus på enskilda bilder. Prisskillnaderna beror på andra saker, som byggkvalite, jämnhet i exponeringar, uppladdningstid, konsekvent färgtemperatur mm.
Alla mina bilder är i regel ganska retuscherade, så de är nog inte de bästa att bedöma blixtar med. Här är en som jag gjort. Den är fotad i mitt lilla vardagsrum med sofbox lite från vänster och ett paraply bak till höger.
Nu förstår jag vad #16 menar med reflexen i ögat. Att det faktiskt syns, ganska tydligt också!

Jag tror pellepiano valde bilden bland annat för att visa just reflexen.
Reflexen kan ha olika karaktär beroende på storleken på softboxen och hur nära man placerar den. Ibland använder jag i stället en reflexskärm, oftast vit duk som jag hänger från en stång, för att få större lysande yta. Man kan också genomlysa sådan vit duk.
Och även paraplyet kan man genomlysa i stället för att använda reflekterat ljus ur det vita paraplyet. Det blir skillnad på karaktären på reflexen i ögat, eftersom när man riktar blixten bakåt in i paraplyet kommer spegelbilden av paraplyet i ögat att ha ett "hål i mitten" där blixthuvudet skymmer.
Det finns mycket man kan göra med placeringen av ljuset, nära eller långt, och var det kommer ifrån i förhållande till modellen. Två blixtar räcker till mycket, och i stället för att köpa en tredje kan man använda reflektor i många fall. En tredje blixt är bra för att belysa bakgrunden, och om man använder grått papper till bakgrunden kan man med färgade filter till blixten få andra bakgrundsfärger och välja hur ljus den ska bli med styrkan på blixten som lyser upp den.
Det kan liksom inte bli fel att skaffa de billigare blixtarna, för de är fortfarande användbara till att använda fler blixtar för mer komplexa ljussättningar. Som sagts tidigare, ger en 100 Ws lika starkt ljus på 2 m som en 400 Ws ger på 4 m, så man har stor flexibilitet med de små till fyllnadsljus och konturljus eller bakgrundsljus även om man senare skaffar något större.