Sony a290
Köpte en Sony a290 häromdagen och är hittills ganska nöjd.
Då jag inte har några andra erfarenheter av systemkameror så antar jag att jag bara inte har lärt mig de rätta inställningarna än. Så jag behöver lite tips och råd, hur gör ni för att ta den bästa bilden med sony? Vilka inställningar har ni?
Men snälla, bespara mig allt jättenegativt, det är inte vad jag vill höra när jag precis köpt kameran för halva lönen :)

Tänk om det vore så enkelt som att vissa inställningar gav bästa bilden.
Nej, det är inte vissa inställningar, och det har ingenting att göra med vilket märke man har på sin kamera. Inställningarna måste alltid anpassas till det som man vill göra. Ett enkelt sätt är så klart att alltid låta kameran stå på Auto, och bara knäppa. Det blir ofta bra, för kameran ställer ju in sig efter ljuset, och den ställer också skärpan själv.
Det är när man har en särskild idé om hur man vill gestalta sin bild som fördelarna med en mer avancerad kamera kan komma fram. Men då måste man veta hur man kan använda den för att åstadkomma precis det resultat som man eftersträvar. Det är inget man lär sig på en kafferast, och inget som går att svara enkelt på som "hur man gör för att ta den bästa bilden".
Viktigaste instrumentet för att ta den bästa bilden sitter bakom pannbenet på fotografen och inte framför. kameran som du har köpt är mycket bra och den kan användas till väldigt mycket, men den är inte enkel annat än när man använder läget Auto (eller P). Resten måste man lära sig, och det kommer att ta sin lilla tid. Skaffa gärna någon bok om fotografering, eller låna på biblioteket. Ställ konkreta frågor när du stöter på problem, och illustrera gärna dina frågor med bilder; visa det du misslyckas med för att få tips om hur man kanske kan göra i stället.
Och lycka till med din nya kamera!
Om jag ska specifiera mig lite, så tänkte jag mestades på bilder tagna i sämre ljus och hur man då skall lyckas återge åtminstone nästan samma färger på bilden som man ser själv. Eller till exempel vad de olika inställningarna på kameran är bäst för. Makro och porträtt är väl de inställningarna jag hittills behärskat bäst, men resten? När används de andra inställningarna och till vad, och hur gör man med färgerna?
Går det att ställa in direkt i kameran, rekommenderas det? ISO-ska det vara högt eller lågt?
Även om "det viktigaste instrumentet för att ta den bästa bilden sitter bakom pannbenet" så bidrar ju kamerans inställningar en hel del med.
=)

Och det är just alla de där frågorna som inte har något enkelt svar. Hur man ska ställa in måste man avgöra efter vad man vill åstadkomma och efter vilka förhållanden som råder. Självklart finns det massor av saker som man kanske skulle vilja göra, men som helt enkelt inte är möjliga. Allt det lär man sig med tiden. Det handlar inte om några "inställningar" som kan förklaras enkelt i en postning här.
När det gäller de olika "kreativa" lägena, så förklaras de ju ganska humoristiskt i bruksanvisningen. Låt den inställningen vara, låt den stå kvar på "standard", och lär dig hur olika saker fungerar i stället för att tro att det är kreativt att söka upp någonting förprogrammerat. Det funkar helt enkelt inte, man lär sig inte något på det och har inte kontroll över vad kameran gör.
Så kamerans inställningar kanske bidrar, men de kan inte förklaras enkelt, du måste lära dig genom att prova dig fram och genom att ta reda på vad olika saker på kameran gör. Och det handlar faktiskt om ett ganska avancerat instrument, som tar tid att lära sig.
Din första fråga är för enkel för att man ska kunna besvara den, eftersom det finns ett oändligt antal svar för ett oändligt antal situationer.
Men om du är inne på att använda den "kreativa" inställningen Porträtt hellre än att lära dig hur man själv ställer in för att få önskat resultat, så har du mer hjälp av bruksanvisningen än att ställa frågor här. Det enda råd jag kan ge i det fallet är att aldrig använda de "kreativa" lägena utan låta det stå kvar på "Standard" och göra inställningarna själv. Men det kräver så klart att du vet vad du ska göra.

Jag kan svara lite mer specifikt på ett par av frågorna i ditt andra inlägg.
När du har "lite sämre ljus" är det ofta inte frågan om dagsljus, utan någon form av konstljus, och det finns inställning för att anpassa kameran till det. Din kamera har en ganska enkel metod att mäta en egen Vitbalans, och man kan spara tre olika egna varianter. Vitbalansen är kontrollen som används för att man ska få rätt färger.
Om man spar i råformat kan man alltid justera vitbalansen efteråt.
Om ljuset är svagt, tvingas man ibland använda högre ISO för att alls få någon bild, men grundregeln är att alltid använda lägsta ISO som kan ge resultatet man vill ha; dvs med hänsyn till andra förhållanden, som skärpedjup och rörelse i motivet, vilket kan kräva liten bländare eller kort slutartid. Där får man alltså ha flera bollar i luften, och det är frågan om tre olika bedömningar som man måste bolla med för att komma till vilket ISO, vilken bländare och vilken slutartid man ska använda. Och när man kommer till skott kan man ha insett att man måste göra avsteg från något av sina önskemål för att alls kunna ta en bild. Det går inte alltid att få en skarp och brusfri bild med klara färger.
Men precis hur de olika sakerna man jobbar med fungerar, det måste man lära sig för att kunna fatta ett beslut grundat på kännedom om vad man uppnår och vad man offrar. Det lär man sig genom att läsa om det och genom att prova sig fram. Innan man har provat att ta med olika ISO kan man ju inte veta vilka effekter de olika värdena ger, och innan man har provat att få olika skärpedjup med olika stor bländare vet man inte vilken skillnad det blir. Samma med slutartiden; man måste lära sig vad som ger skakningsoskärpa och vad som gör att man kan få rörelseoskärpa.
Tack så mycket för svar. Skall göra så som du säger - läsa mer om det med. Funderar dock på RAW. Jag använder programmet Sony Image Data Suit, och kan inte hitta hur jag skall spara om det till ett format som jag kan ladda upp någonstans eller skriva ut. Vet du/någon här, hur man gör?
Nevermind, jag löste problemet med att spara om bilden =)