Foto iFokus

Foto

Etikettkritik-nybörjare
Läst 2032 ggr
jocke-r
2010-10-24 01:22
0

Min katt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan skulle vilja ha kritik på denna bilden
en av dem första bilderna jag tog med mitt 50mm 1,8
jag ville testa o få kort skärpedjup.
kunde man fått bilden skarpare kanske..
eller annorlunda komposition kom med eran kritik../Jocke

Mimmi
2010-10-24 14:22
0

Jag hade gärna sett lite mer luft ovanför kattens högra öra, det är nästan lite avkapat. Kanske lite mer vid kattens bröst också. Du har beskurit bilden antar jag, så mitt råd är att du tar fram originalbilden igen och försöker göra en lite mer luftigare beskärning.

Skärpan ser ut att sitta rätt men den hade kanske behövt vara lite "krispigare", om du förstår vad jag menar? Testa att skärpa upp bilden lite i ett bildbehandlingsprogram. Lite mer kontrast hade nog också gjort stor skillnad, men bara lite - överdriv inte.

Annars tycker jag att det är en jättefin bild. Bakgrunden drar inte till sig uppmärksamhet och har en snygg, harmonisk och alldeles lagom bokeh tycker jag. Tycker det är fint att katten inte tittar rakt in i kameran som det oftast blir på djurbilder, utan att den ser ut att sitta och filosofera. Skärpedjupet tycker jag också att du lyckats bra med! Det blir lätt så i början att man överdriver och får väldigt, väldigt kort skärpedjup men det tycker jag inte att du har gjort.

jocke-r
2010-10-27 16:37
0

Tack för kommentarerna!   jag ska försäka ändra lite och se om det blir bättre,
Dock så har jag inte kvar orginalbilden men nu har jag lärt mig att man ska spara den

Mimmi
2010-10-27 18:33
0

Ja, att spara originalet är jätteviktigt!

Då har du lärt dig en läxa till nästa gång.