val av kompaktkamera
Hej!
Jag har en NIKON D80 med diverse objektiv bland annat ett NIKKOR 18-200
Kameran är tung och otymplig vid vissa till fällen ,varför jag önskar tips på en kompactkamera med skaplig vidvinkel samt ljuskänslighet.
Har en SONY cybershot men den är bara skit :)
kameran får kosta max 5000
tacksam för tips
Jag har en Canon G11 och med denna kan man fota i RAW och .jpg. Det är en mycket bra kompaktkamera där man kan göra manuella inställningar och i stort sett allt som man kan göra med en systemkamera utom att byta objektiv. Det är inte den minsta kompakten, men i en större ficka går den ned. Kan varmt rekommendera denna kamera, den är canonbra! 
/Désirée

Det svåraste inom foto är att ge rekommendation om en kompaktkamera. Du har dock så speciella önskemål att de går att uppfylla, bortsett från priset.
En kompakt med bra vidvinkel och ljusskarp optik tillhör ovanligheterna. Jag önskade dessa egenskaper och fann bara en kamera som uppfyllde mina önskemål. Mitt val föll på Richoh GR Digital III med fast optik motsvarande 28mm och största bländare 1,9. Jag kan bara vräka ur mig superlativer över denna kompakt med sina manuella inställningar och ergonomi. Dessutom är Ricoh enastående med sina ofta kommande firmwareuppdateringar, som inte bara fixar buggar, utan även tillför nya funktioner.
Nackdelen med denna kamera är att systemaren får stå och samla damm.
Sajtvärd för Foto
Sajtvärd för Fågelskådning