HJÄLP AV OBJEKTIV-KUNNIG !
Hej ! :)
Jag har en Canon EOS 450D, med ett EF 35-80 mm.
Jag vill ha ett mindre ut-zoomat & med mer zoom. Så har hittat en Tamron AF 18-200 mm.. Passar det till min kamera ? Hon har en exkat likadan kamera & de funkar på hennes. Men i bruksamvisningen står där ''Rikta in EF-S objetivet mot kamerans vita punktför fastfsättningev EF-S objektivet & vrid objektivet enligt pilen tills de klickar. Om du fäster ett objektiv som INTE är av typen EF-S riktar du in den mot den röda punkten för fastsättning av EF objektiv.'' Men det är ju ett AF.. Men det borde passa för det funkade ju på hennes !? HJÄLP !
På Canons kameror med APS-C sensorer, (te x Canon 450D) finns det markeringar där man man sätter fast objektivet. Den ena markeringen är en vit fyrkant och den andra är en röd prick. Objektiv med benämningen EF-S har endast en vit fyrkantig markering. AF objektiv har en röd markering. Man sätter markeringarna på kameran och objektivet mot varandra för att fästa objektivet på kameran. EF objektiv (röd markering) passar både till APS-C och fullformatskameror medans AF-S objektiv (vit markering) bara passar till kameror som har APS-C sensor, alltså inte fullformat. Tamron 18-200mm passar bara till APS-C kameror. Den passar alltså till din 450D.
Hoppas du blev lite klokare av min beskrivning.