Varför så¨konstigt brus ?
Hej!
Jag har en Nikon D3000 och just nu ett 18-55 mm objektiv men sparar till ett nytt då jag älskar att fotografera. När jag fotar hästar och andra saker så blir mina bilder väldigt brusiga, också väldigt ofta suddiga. vet ni vad det kan bero på ? bilden är från en häst hoppnings tävlin jag var på.
Visar någon bild :)

Det går inte att se på bilderna som du har lagt upp vad som kan vara fel.
Troligen beror det på att servern har minskat ner bilder som du har försökt posta i för stort format. Alla bilderna är oskarpa på ett sätt som är typiskt för när serverns program krymper dem, och det syns inget brus, utan de ser bara oskarpa ut.
Om du vill visa bruset, så får du skära ut en bit av bilden från fullt format, men så liten att den kan postas; 800 pixlar på kortaste sidan, och om du inte kan få den med Exif kvar, så får du skriva in exponeringsdata som text tillsammans med bilden när du postar. Annars kan man knappast komma till klarhet i vad det är för problem.
Det kan vara iso i vilket fall, det finns en liten inställning (iaf i min d5000) som gör att kameran ändrar till ett korrekt värde som den ser det om den anser att bilden inte kommer bli korrekt exponerad med de inställningarna användaren valt. Var själv pissirriterad en dag när jag fick brusiga bilder trots iso 400, och Exif visade för övrigt att iso var tredubbelt så högt. Inställningen går dock att välja bort. Kanske kan det vara den som spökar?
Paulina

#3 Hur ska jag spara dom så bilderna inte blir oskarpa då ? :)
#4 jag ska titta!;)

#5 Jag skrev just i andra stycket hur du ska göra. Beskär bilden till en storlek som kan postas på iFokus, och spara med ett annat namn. Skriv också data ur Exif, så att det syns vilket ISO och vilka exponeringsvärden som har använts.
Det finns, som Aviendha säger, en inställning som gör att kameran kan ändra ISO om det inte går att få rätt exponering med det som är inställt; se bilden ur bruksanvisning som jag har bifogat. Om kameran är inställd så, kommer den att visa i sökaren att den ställer ISO automatiskt, genom att blinka med "ISO-AUTO". Om bilderna blir brusiga kan det bero på att du har ställt för liten bländare eller för kort slutartid för det ISO som är inställt om du använder lägena A eller S, eller att ljusstyrkan inte räcker om du har läget P.
Om du tar i läget M ska inte det här kunna hända. Bilden underexponeras i stället och blir mörk om du väljer för liten bländare eller för kort tid för ljuset som råder. Samma gäller om du har ställt in att ISO inte ska ändras automatiskt.