Foto iFokus

Foto

Etikett: kurser-och-utbildningar
Läst 1513 ggr
RonnieochRagge
0

I kameran eller i objektivet?

Hej…nu ska jag försöka förklara min fråga.

Jag har en Canon Eos 450. Är inte haj på fotning…än.

Jag fick förklarat för mig att man kan ha en kamera där grejerna sitter i objektivet eller i kameran. En bekant visade med en fjärrkontroll att hans objektiv ser ut som baksidan på en fjärrkontroll och framsidan me knapparna så ser hans kamera ut. Men alla kameror är inte så. Så nu undrar ju jag hur min är? Är det så att min kamera är baksidan eller framsidan på en fjärrkontroll :P

Han menade på om min kamera inte har grejerna utan att det sitter i mitt objektiv så är det lika bra att köpa ny kamera för då blir det så mkt dyrare att köpa till objektiv. Stämmer det?

Hoppas någon kan svara på min kanske lite förvirrande fråga!

Anna

[PeterWem]
0

Fattar inte vad du menar. Du får nog förklara en gång till vad du är ute efter.

Inkanyezi
0

Det är faktiskt en icke-fråga i de flesta fall.

Det finns kameror som har en del av mekaniken till autofokus i kamerahuset, medan andra har det helt och hållet i objektivet. Det finns fördelar med båda. Om AF-motorn sitter i kamerahuset blir objektiven lite billigare, men det går trögare med längre brännvidder. Det problemet kan så klart lösas genom att man använder objektiv med inbyggd motor när man ska ha längre telen. Å andra sidan finns det system som alltid har AF-motorn i objektiven, och de blir inte mycket dyrare än objektiv utan inbyggd motor.

En annan detalj som kan vara inbyggd i objektivet eller i kamerahuset är antiskakfunktionen. Det är samma sak där; fördel när man ska ha flera objektiv, eftersom det är billigare, men när man använder riktigt långa objektiv så räcker det inte riktigt till.

Nu gissar jag att din kamera kanske är en Nikon D3000 eller D60 eller liknande instegskamera från Nikon, där båda varianterna finns när det gäller autofokus. Det är inte mycket dyrare att köpa till objektiv, men utbudet är lite mindre när man ska ha autofokus. Hur man än vänder på det så räcker det ändå till, och blir över för de allra flesta.

Din bekant kanske har ett behov av att framhäva att just han har köpt det allra bästa som enligt hans uppfattning finns att få, och han kanske gärna vill sänka dig lite genom att påstå att dina grejer är sämre än hans.

Då kan det vara bra att ha klart för sig att det finns massor med folk som har för mycket pengar och köper dyrare grejer bara för att skryta, men när det gäller verktyg, och en kamera är ett verktyg, så är det viktigaste att man kan sköta dem bra, och för fotografering är det egentligen mest bildkänslan som avgör hur bra bilderna blir. Det är inte kameran. Det viktigaste för fotografen är inte vad man har framför pannbenet, utan det som är bakom.

Du behöver inte försvara ditt val av kamera, och du kan göra fina bilder med den du har, och om det finns någon orsak att skaffa fler objektiv, så finns det till din kamera också, och det kostar inte skyhögt mycket, utan priserna varierar inom ganska vida gränser beroende på vad man vill ha. Det finns både dyra och mindre dyra, och många av de billigare är mycket prisvärda.

Men det där med fjärrkontrollen var en ganska dålig metafor.

RonnieochRagge
0

oj det var ett långt svar. Skönt me kunniga människor.

Tyvärr fick jag fortfarnde inte svar på vad just min kamera är..jag skrev för övrigt att det var en Canon eos 450.

Men jag tror med ditt svar att det inte känns som jag ska byta den bara för att kunna köpa billigare objektiv (om det nu är så att min kamera inte har det i kamerahuset)

Tack!

Inkanyezi
0

Oj, missade det där.

Det är som sagt Nikon som har det där med olika varianter. När det gäller Canon sitter motor i alla AF-objektiv, och det är inget att fundera över, bara så det är. Det finns massor av bra objektiv till din Canon, och det är en mycket kompetent kamera, som du säkert kommer att kunna använda länge.

Nej, du ska absolut inte fundera på att byta kamera av pseudoskäl som att motorn till autofokus sitter på ett visst ställe.