Kändisars bilder?
Jag har en liten fråga angående bilder på kändisar. Alltså bilder då dem stått modeller. Är de bilderna skyddade på något sätt och hur får man i så fall redan på om de är skyddade?
Till exempel denna på Milow, är den skyddad eller inte? Hur vet man? [tog första bästa länk…]
Sofie "EmoSuss" Gustafsson
http://emosuss.blogg.se - Fotoblogg
ALEA IACTA EST

Alla bilder har en upphovsman, oavsett motivet. Det innebär att man får inte använda dem hur som helst utan upphovsmannens tillstånd.
Bilder som är publicerade kan man så klart spara på sin hårddisk och titta på när man har lust, till och med leka med och ändra på på vad sätt det vara må, så länge man bara gör det själv och inte publicerar det man har gjort, men man får inte använda dem på annat sätt om man inte har lov av den som har gjort bilden.
Så fort bilden lämnar den privata sfären, om man har lånat den utan att ändra, eller kanske målat på den för att göra någonting nytt av den, så gör man intrång i upphovsmannens rätt, och det är inte tillåtet. Det finns en aktuell tråd i hästfoto om en sådan bildstöld.
#1 Okej! Så jag får alltså inte använda till exempelvis denna bild till en bok jag skriver men som jag aldrig kommer publicera mer än att en av mina lärare ska betygsätta detta?:) (Det är mitt projektarbete att skriva en bok och bilden är passande för "omslag")
ALEA IACTA EST

Om du frågar den som äger bilden är det möjligt att du kan få använda den på det sättet, men du får som sagt inte göra det utan lov. Det är fotografen som har upphovsrätt, så om fotografen finns angiven någonstans, kan du ta kontakt och be om lov att göra det du vill ha bilden till.
Och det gäller oavsett vilken teknik som används för att kopiera bilden; också om man tecknar av den.
Själv skulle jag föredra att ta en egen bild.
Yes, jag skulle mer än gärna föredra att ta en egen bild men utseendet på modellen är svårt att få tag i när man är "amatör" som jag. Visst ser jag en hel del som passar in på beskrivningen som ges i boken men man kan ju inte gå fram och fråga om man får fota personen i fråga för att den passar in på mitt bokomslag :P haha
ALEA IACTA EST
"Så fort bilden lämnar den privata sfären, om man har lånat den utan att ändra, eller kanske målat på den för att göra någonting nytt av den, så gör man intrång i upphovsmannens rätt, och det är inte tillåtet"
Här ville jag bara inflika att alla fotografer inte släpper sina verk under samma licens. Många tillåter t.ex. att man redigerar och lånar bilden så länge den inte används kommersiellt (t.ex. i en reklam på TV). Det står oftast på fotografens hemsida vilken licens hen släpper sina bilder under.
Bara för att påpeka att det inte alltid är så att du gör något som inte är tillåtet när du använder någon annans bilder utan att fråga.
Ett tips till dig om du inte vill ta en egen bild är att leta efter bilder som släppts under en Creative Commons-licens. Här finns en sökmotor som ska leta upp verk under CC, det är dock inte alltid säkert att bilderna du hittar är släppta under den licensen bara för att du hittat dem via sökmotorn så dubbelkolla alltid det.
Eftersom upphovsrättslagen finns och skall följas, ska du alltid fråga innehavaren av upphovsrätten innan du publicerar något. Du måste alltid ha dennes medgivande, utom i de fall som qptr nämner. Kom också ihåg att det inte krävs någon logga med copyrighttecknet för att ett visst verk ska vara copyrightskyddat.
/Désirée