Olympus E-5...?
Länge sedan jag var aktiv här, men nu när jag sitter med en fråga jag verkligen vill ventilera med någon som förstår vad jag menar, vänder jag mig till foto.ifokus igen…
Jag står utan kamera igen och måste göra ett nytt inköp. Mina två senaste kameror har varit Olympus E-510 och Olympus E-620, samt att jag har en Olympus E-410 som reservkamera (det är den jag använder nu). Både 510:an och 620:an slutade autofokusen fungera på, 510:an efter ca. 1,5 år och 620:an efter ca. 10 månader. Jag tar väldigt mycket bilder så det är nog "normala" förslitningar som gör att de pajjar. Jag har någonstans läst att normal livslängd för dessa kameror är ca. 50.000 exponeringar och det har jag nog kommit upp med i båda - när det gäller 510 var det nog långt utöver det.
Så, nu när jag skall köpa en ny kamera tittade jag först på E-30, men så är det ju det här med Olympus E-5 som kommer nästa vecka. Jag har egentligen aldrig varit inne på att skaffa mig en proffskamera för jag tycker det går alldeles utmärkt att hålla sig på lite högre hobbynivå (510 är min favoritkamera hittills), men det där med att E-5 är gjord för 150.000 exponeringar lockar mig förstås.
Jag har aldrig testat E-1 eller E-3 så jag har ingen riktig erfarenhet kring Olympus bästa kameror. Ni som vet skillnaden - vad tror ni jag kommer att uppskatta med en E-5?
Hög prioritering ligger i att kameran skall hänga med ett tag - jag vill inte hålla på att byta varje år.

Undrar också över batteriet, BLM-5. Vet någon om det kommer gå att använda BLM-1 som jag hade till E-510?

Jag vet inte i hur hög grad "normal" förslitning inverkar på att autofokus pajar, men det mesta av den sitter ju i objektivet, eller åtminstone bitarna som slits. Om det är kamerahuset som har sagt upp den funktionen är det nog annat än förslitning; elektronik bör inte slitas på det sättet.
Hursomhelst borde en proffskamera vara det som du ska ha, och det som har sagts om E5 hittills lovar ju ganska mycket. Ingen av oss kan väl sägas känna till den och det är väl nästan bara gurin som har Olympus här, så jag antar att du själv vet mer än vad forumet i stort vet.
Jag gissar att din 620 är på garantiservice för tillfället och att den kommer att bli andrakameran. Om pengarna finns så är det så klart E5 du ska ha; själv skulle jag knappast tveka. Batterierna går båda att använda, men de ska laddas med rätt laddare; BLM-1 i gamla laddaren, BLM-5 i nya.
Hej
Med tanke på att du har ett 35-100 (om du tröttnar på ojektivet är jag spekulant
) så är det klart att det är en E5:a du ska ha. Annars lär det väl komma ut en del E3:or på blocket när andra vill köpa nytt, eller en E1:a. Den gamla E1:an är inte att förakta. För den som klarar sig med 5 megapixel är detta en drömmaskin. Bara att hålla i den gör en glad.
Vi kanske borde träffas och ställa upp våra kameror bredvid varandra. Du har tydligen alla de som jag inte har. Så jag har lite svårt att säga vad som skiljer. Dessutom är 620:an nyare än min E3:a.
Det som skiljer är först och främst storleken. Jag som fotar med E1, E500, E330 och E3 skulle nog säga att det är det första du kommer att märka. Det andra är de två kontrollhjulen samt att det inte finns några rattar uppepå. Alla ändringar sker med ett tryck på en knapp och vred på ett kontrollhjul. Det går alltså snabbare att byta inställningar. Men det kommer att ta dig en stund att bli van. Dessutom är autofokusen mycket snabbare och bättre på den nya kameran. Allt detta kan jag säga eftersom vad jag förstår E5 och E3 är nästan lika till det yttre.
Vädertätningen är mycket bra. Du kan gå ut i forsen utan att vara allt för nervös. Bara du inte halkar och tappar kameran i vattnet så klarar den sig.
Höll på att glömma den vridbara skärmen. Min är i princip alltid vänd innåt så att jag slipper se den, eller repa den eller vad man nu har skärmen till :-) Ut kommer den när jag måste gå in i någon meny, vilket är sällan, eller ska fota med den som sökare, vilket jag gör för att slippa lägga mig på marken eller när jag håller kameran över huvudet eller runt ett hörn eller har kameran på stativ.
Hur den nya kameran verkligen skiljer sig från en E3:a förutom att den har lite fler pixlar kan bara några få egentligen säga. Vi andra får vänta på det stora utvärderingarna, som egentligen heller inte säger så mycket mer än att den troligen är bättre än den förra toppmodellen. Har man objektiven är det inte så stor mening med att byta system. Det kostar lite för mycket.
De som prövat E5 verkar i alla fall nöjda.
Om du inte hittat Robert Wongs blogg så titta in där. Han är en E520-användare som fått pröva en E5:a på riktigt.
mvh/gurin
Glömde visst det viktigaste, sökaren. Efter att ha tittat genom sökaren på E3 framstår sökarna på konsumentmodellerna som mer eller mindre ett skämt. Du får ha väldigt bra syn innan du kan manuellt fokusera med dem, med E1, E3, E30 och E5 är det inget större problem.
Det ska dock tilläggas att jag inte hade några större problem med E500 och E330 innan jag prövade E3, men därefter, man blir bortskämd.
mvh/gurin

Jag kan inte annat än hålla med #4. Jag var inte klar över tidigare varför det är så dålig sökarbild i så många DSLR-kameror, men förklaringen är så klart att man har ersatt prismat som alltid fanns i spegelreflexkameror de senaste fyrtio åren med speglar. Kameror som har speglar i stället för prisma har ungefär hälften så stor ljusstyrka i sökaren, och det är pinsamt dåligt när man tidigare har varit van vid en ljusstark sökare. För den som går den andra vägen och tidigare har haft en halvdan sökare måste det vara en uppenbarelse att plötsligt kunna se motivet i ett annat ljus.
Den dassiga sökaren hos DSLR-kameror var ett bärande skäl till att jag valde en spegellös kamera med elektronisk sökare.
När man har ett litet format, måste man ha ett väldigt bra och stort prisma vilket gör att det inte går att bygga ett litet hus med denna teknik. Därför håller också Olympus med Inkan och flyttar över allt mer resurser till spegellösa kameror.
De säger rent ut att när de kan bygga en spegellös kamera som har en sökare som är minst lika bra som den i E3/E5 då kommer de att sluta tillverka spegelreflexkameror. Detta uttalande har fått de flesta Olympusfora på nätet att gå i taket. Det tolkas i allmänhet som att deras investering i de dyra Zuiko-objektiven nu kommer att bli värdelös.
En ståndpunkt som jag inte håller med om. Inkan kan vittna om att det i dag går hyfsat bra att koppla dem på hans Panasonic. Det går idag bättre på den spegellösa Olympus Epl1 och om någon generation kameror till förutspår jag att det kommer att vara en sömlös övergång.
Men just nu hoppas jag att det kommer ut några f2 zoomar på blocket, men jag lär väl som vanligt få vänta förgäves.
mvh/gurin

Jag har ju sett ett par system som jag har använt gå i graven, så jag är luttrad när det gäller teknikförnyelse. Man får ta det när det kommer. Samtidigt gjorde ju Olympus/Panasonics satsning på m4/3 att jag åter får användning för mina alldeles utmärkta Zeiss-objektiv, som iofs kan användas på Contax fortfarande med film, men film har jag själv gått ifrån främst av kostnadsskäl. Jag är ganska fattig och har inte råd att plåta så mycket som jag vill annat än digitalt.
Och hela marknaden har vridits åt det hållet; jag tror att filmen är dödsdömd.
Så för den som idag har ett fungerande system med flera objektiv, och där det finns uppgradering av kamerahus, är det ett logiskt steg att fortsätta använda vad man har investerat i genom att skaffa ett bättre hus. När Olympus till sist vänder spegeln ryggen kan man troligen fortsätta använda alla deras objektiv i det nya systemet. Av något skäl har de ännu inte gjort någon kamera som liknar Panasonics G1 m.fl, men jag utgår ifrån att ett av problemen är att de ännu inte har lyckats få lika snabb och säker AF som i sina spegelreflexkameror. Omdömet om E-5 i det avseendet är positivt; den har antagligen bättre AF än någon annan på marknaden just nu.
Så Jenny, du kanske hinner ta dina 150 000 exponeringar med E-5 innan det är dags att byta till en spegellös Olympus.
Bäst vet jag inte, men snabb S-AF har den i alla fall. C-AF har aldrig varit Olympus starka sida, även om den senaste programvaruuppdateringen till min E3:a gjorde att jag faktiskt kunde fokusera på en lärka i flygt. Flygande fåglar är inte längre något större problem, men Canon och Nikon leder stort på detta område, men man måste upp i modellsortimentet.
Men snabb och S-Af har den och lika snabb i alla fokuspunkterna. Jag använder bara en i taget, oftast någon ett steg från mitten.
mvh/gurin

Åh, vilken respons det var här - underbart! Tack!
#2 Jag skall med en gång säga att jag är rätt novis på vad gäller tekniken, jag är en sådan som fotar mycket, inte har några problem med inställningar osv, men jag vet egentligen inte hur det fungerar inne i kameran. Jag är bara nöjd att det funkar. Men jag skall förklara hur de slutade fungera, båda kamerorna, för det blev exakt likadant. Helt utan förvarning gick det inte att använda autofokusen, den var bara död. Om jag stängde av kameran, gick det att göra en fokusering med autofokusen, sedan död igen. Så egentligen fungerar de fortfarande, om jag orkar stänga av kameran efter varje fokusering, men det är inte riktigt utrymme för det i det jag fotar. Det är inga fel på objektiven, för de funkar helt problemfritt med andra kameror. Jag har hittills aldrig slitit ut något digitalt objektiv utan de funkar fint alla jag har. De går förstås också bra att fota med om jag väljer manuell fokus, men det har jag helt kommit ifrån sedan jag började fota digitalt och känns inte som ett alternativ.
Därför blir jag väldigt intresserad av E-5 när jag läser vad du skriver i #4 gurin! Jag har ju en del trevliga objektiv till mina analoga Olympus-kameror, och skaffade tidigt en OM adapter för att kunna använda dem. Men det blev aldrig bra, jag fick aldrig till fokuseringen riktigt och det blev i princip alltid oskarpt. Det är speciellt två objektiv jag saknar att använda, ett 200mm f2 och så ett litet 50mm f1,8. Det vore häftigt om det gick att leka med dem igen! 
#3 ja, ang. 35-100 då… Det blir inte så mycket fotat med det, och det är just av den orsaken som du varnade mig för innan jag köpte det: Vikten! Det är alldeles för tungt för att släpa med när jag är ute på mina fotoresor. I ryggsäcken måste jag ha dator, två kamerahus, ett vidvinkelobjektiv, ett teleobjektiv och så ett "normalt" objektiv. Ovanpå det blir det ju en hel del annat småplock med batterier, laddare osv. Allt det här är redan jättetungt och nästan för mycket för mig att gå och bära på, så 35-100 kommer numera aldrig med utan står bara hemma och samlar damm. När jag väl använder det på hemmaplan är det ändå lite för tungt för mina händer, jag får ont i handlederna om jag fotar tex. en dansföreställning som drar ut mot en timme. Det har också så trögt med att fokusera, håller på att jobba och låta och trixa jättelänge. Jag har faktiskt inte hittat "rätt" forum för det ännu, men väntar på att det skall klicka snart! Skall ge det en rejäl chans nu om jag köper E-5.
Jag har aldrig varit förtjust i E-620. Det var ett riktigt nerköp jämfört med E-510. Det enda jag egentligen kan sätta som ett stort plus på 620 är den vridbara skärmen! Jag som är kort och ofta fotar i publikhav, har haft stor nytta av att kunna hålla kameran högt över huvudet och vinkla ner skärmen så jag ser vad jag fotar. På så sätt har jag lyckats få till bilder som den jag lägger med här, där jag satt på en publikrad med massor av folk framför mig och inte hade en chans att få juste helbilder från scenen egentligen.
Och slutligen blir jag glad över det i #2 - att jag kommer kunna använda mina gamla batterier till E5! Bökigt med två laddare dock…
Du kommer att bli förvånad vad mycket mer dina händer kommer att klara av att använda 35-100 med en E1, E3 eller E5. Det blir mycket bättre balans med de hus den är gjord för än de mindre husen du haft hittills. Autofokus kommer också att bli snabbare och bättre, kanske inte med E1, men med någon av de andra två.
Jag misstänker att du har skitiga kontakter i dina gamla hus. Försök göra ren dem, det kan också vara så att det kommit in damm som stör din autofokusfunktion.
Det har inte hänt mig, men det kan gå att åtgärda tämligen enkelt.
Jag har ägnat hela sommaren åt att fota med mitt OM 100 2.8. Går snabbt och enkelt med E3, bör gå lika bra med E5. Dina gamla OM-objektiv får garanterat nytt liv. Glöm bara inte att ställa om dioptern så att det blir rätt. Något som är lätt att glömma bort bland alla andra inställningar.
mvh/gurin

Jag blir peppad av ditt inlägg gurin!
Okej, skitiga kontakter… hrm, är det något man fixar själv? Det vore ju rätt häftigt om båda mina gamla kameror började funka igen. Vilken kamerapark jag skulle ha!
E-410, E-510, E-620 och E-5! (om det blir som jag hoppas)
:D

Skitiga kontakter kan man fixa själv. Man får först kolla vad det är för smuts som sitter där. Nu är ju själva kontakterna förgyllda, så de ska inte kunna ha oxid, utan det mest troliga om det är dålig kontakt är att det är fett, och det kan man ta bort med sprit på tops, men man får vara försiktig och inte ta flödigt, och man kan behöva använda flera tops, eftersom de efter hand suger upp fett som man inte vill lägga tillbaka.
Smuts som sitter lite hårdare kan man behöva vänta på att den ska lossna om man håller en lätt fuktad tops mot kontakten.
När kontakterna är så rena att man inte kan se någon smuts så blir det oftast bra kontakt, eftersom de gnuggas lite mot varann när man vrider in objektivet i läge, så att eventuellt tunnare lager av fett inte hindrar kontakt.

Det här är helt klart värt ett försök!
Men jag måste bara kolla: pratar vi alltså enbart om att rengöra utan att öppna kameran? Det här är kontakter man kommer åt genom att ta bort objektivet?
Vad är det för sprit som skall användas, vilken som helst? Jag har sådan sårsprit som veterinärerna använder, går sådan bra?

Det går bra med vilken som helst, men det ska inte vara så flödigt att det rinner till något annat ställe än där du petar. Och jo, kontakterna sitter strax innanför objektivfattningen i kamerahuset och på baksidan av objektivet. Men peta inte i onödan, titta på kontakterna om de är smutsiga. Det kan räcka med att torka av dem med en mikrofiberduk av samma slag som man använder till att göra ren linser.